Aansprakelijkheid van serviceproviders

Hoe zit het nu met die aansprakelijkheid van serviceproviders voor wat hun klanten doen? Wanneer zijn zij verplicht om onrechtmatig gedrag van klanten tegen te gaan? Onlangs beweerde Kazaa advocaat Alberdingk Thijm dat serviceproviders niet hoeven mee te werken met BREIN tegen onrechtmatig aanbod via p2p uitwisseldiensten omdat zij alleen aansprakelijk zijn in gevallen van hosting en niet in gevallen van louter doorgifte zoals p2p. Alberdingk Thijm klapt daarmee twee aparte kwesties samen: aansprakelijkheid voor schade en de zorgvuldigheidsplicht om schade tegen te gaan als je dat vrijwel moeiteloos kunt doen.

Lees verder

Lycos – Pessers

ISP behoort NAW af te geven indien onrechtmatigheid aannemelijk is en de benadeelde partij een gerechtvaardigd belang heeft. In deze zaak oordeelde de Hoge Raad dat iemand die onrechtmatig handelt op Internet verantwoordelijk moet kunnen worden gehouden door de benadeelde partij. Een ISP behoort daarom de NAW (Naam, Adres, Woonplaats) gegevens van een abonnee die onrechtmatig handelt af te geven aan de benadeelde partij in plaats van de anonimiteit te garanderen.

Lees verder