Home Nieuws Usenet site schikt met BREIN na ex parte verbod

Usenet site schikt met BREIN na ex parte verbod

Vorige week verkreeg BREIN een ex parte beschikking van de rechtbank
Noord Nederland tegen een grootschalige uploader en tevens eigenaar van
een (besloten) forum waarop dagelijks de nieuwste films, series, eBooks
en games ter download aangeboden werden. Met de uploader is een
schikking overeen gekomen ter hoogte van 7.500 euro. Dit is in lijn met
soortgelijke gevallen waarin na een gerechtelijk bevel met usenet-,
torrent- of cyberlocker-uploaders werd geschikt.
De uploader die gebruik maakte van de schuilnaam “Basf1”, beheerde onder dezelfde naam een website. Een onderdeel van de met deze uploader getroffen schikking betreft het op zijn website plaatsen van het volgende bericht:

“Beste bezoeker van www.basf1.net,

Het forum Basf1.net is op last van Stichting BREIN gesloten. Op het forum Basf1.net zijn de afgelopen jaren duizenden (recente) films, Tv-series, muziek, games en boeken, die op het Usenet geĆ¼pload waren, ter beschikking gesteld. Het ter beschikking stellen van auteursrechtelijk beschermde werken maakt inbreuk op de auteursrechten en naburige rechten van de rechthebbenden op die werken. Ook downloaden uit ongeautoriseerde bron (zoals Usenet) is verboden in Nederland.

Basf1 is met Stichting BREIN tot een schikking gekomen. Een onderdeel van deze schikking behelst de betaling van een geldbedrag ter hoogte van 7.500,- euro.

Voor aanbieders van legale content verwijst Basf1.net u naar www.thecontentmap.nl

“Volgens de uploader ging het om een uit de hand gelopen hobby”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. “Dat doet echter niets af aan de grote schade die hierdoor wordt toegebracht aan makers, producenten, uitgevers en distributeurs. Door dit soort websites krijgt het legale aanbod minder kans hun content tegen een eerlijke prijs aan te bieden. Dus denk na en doe het legaal.”

Lees hier meer……