Home Nieuws Strijd tegen illegaal vinyl: wederom vinylverkoper betrapt op illegale praktijken

Stichting BREIN heeft opnieuw een verkoper van illegaal geproduceerde vinylplaten aangepakt. De aanbieder, ‘B’, verkocht op Marktplaats voornamelijk illegaal geperste kopieën van originele albums en albums die nog niet eerder legaal op vinyl zijn uitgebracht. De door B. aangeboden werken betroffen albums van bekende topartiesten zoals Taylor Swift, Kanye West, Beyoncé, Lana Del Rey en vele anderen. De duizenden recensies op de Marktplaats pagina van B. toonden aan dat hij in korte tijd een omvangrijke en lucratieve handel in illegaal geperst vinyl had opgebouwd.

Na identificatie door BREIN is B. onmiddellijk gesommeerd om zijn inbreukmakende activiteiten te staken. B. heeft een onthoudingsverklaring getekend waarin hij belooft geen inbreuk meer te maken, op straffe van een boete van 500 euro per overtreding, met een maximum van 50.000 euro. Daarnaast heeft B. zijn volledige voorraad illegaal vinyl overgedragen voor vernietiging, de door BREIN gemaakte kosten betaald en informatie verstrekt over de herkomst van de illegale platen. De verstrekte informatie wordt verder onderzocht.

“Zoals eerder aangekondigd, heeft BREIN de handhaving tegen illegaal aanbod van vinyl geïntensiveerd. Afgelopen weekend controleerde BREIN een vinylbeurs in Amsterdam en nam illegaal vinyl in. Binnenkort volgen andere platenbeurzen. Ook de online verkoop gericht op Nederland houdt BREIN in de gaten. Handelaren moeten hun inbreukmakende voorraad ter vernietiging afstaan en worden financieel aangepakt.”