Home Nieuws Recidiverende beheerder van illegale ebook mailgroep veroordeeld tot betaling van 27.000 euro

Begin 2019 schreef BREIN de beheerders aan van verschillende emailgroepen die gebruikt werden om ebooks, audiobooks en muziek uit te wisselen. Die staakten daarop hun onrechtmatige activiteiten en ondertekenden een onthoudingsverklaring. Ze beloofden daarin op straffe van een boete geen inbreuk meer te plegen. Een van hen bleef desondanks aan de gang. Zij zamelde geld in onder de leden voor het betalen van de boete en startte nog dezelfde dag dat de verklaring werd ondertekend een nieuwe groep. In die groep, ditmaal met behulp van een sociaal medium, werd door de beheerder en de leden gehamerd op anonimiteit en werden wederom illegale ebooks uitgewisseld.

Toen de beheerder voor de tweede keer door BREIN werd aangesproken op de onrechtmatige en inbreukmakende activiteiten en tevens op het overtreden van de ondertekende onthoudingsverklaring, gaf zij niet thuis. De nieuwe groep werd weliswaar offline gehaald maar van betaling van enige boete of schade wilde de beheerder niets weten, die op een gegeven moment niet meer reageerde op de brieven van BREIN’s advocaat.

“Schikken maar dan toch doorgaan en vervolgens je kop in het zand steken, die vlieger gaat niet op, dan stappen we naar de rechter” aldus BREIN directeur Tim Kuik

Daarom dagvaardde BREIN de beheerder. De kop in het zand-methode bood geen soelaas en de rechter gaf BREIN op 9 december jl. gelijk. Volgens de rechter voldoet BREIN aan de (nieuwe) voorwaarden uit de Wamca (Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie) en heeft zij ook voldoende pogingen ondernomen om met de beheerder te schikken. De weigerachtige beheerder is bij verstek veroordeeld tot het betalen van € 7.500,- aan verbeurde boetes alsmede een bedrag van € 19.644,96 aan proceskosten aan de zijde van BREIN.

Lees de hele uitspraak hier.