Home Nieuws Rechtbank stelt vragen van uitleg aan Europees hof over voorgeprogrammeerde mediaspeler

BREIN treedt op tegen een handelaar in voorgeprogrammeerde mediaspelers. De handelaar heeft add-ons op de mediaspeler geïnstalleerd met hyperlinks naar illegale websites waarop films, series, sportwedstrijden en muziek ongeautoriseerd toegankelijk zijn. De handelaar prijst zijn waren aan met kreten als ‘nooit meer naar de bioscoop’, ‘Netflix is verleden tijd’, ‘nooit meer betalen’, ‘downloaden (uit illegale bron) is illegaal maar streamen niet’. BREIN vraagt een verklaring voor recht dat de handelaar met zijn mediaspeler inbreuk maakt en dat streamen van illegaal aanbod een auteursrechtinbreuk oplevert.
De Rechtbank stelt hierover vragen van uitleg aan het de hoogste Europese rechter. Deze vragen komen kort gezegd op het navolgende neer.

Mbt mededeling aan het publiek (openbaarmaking)

1. Is er sprak van een ongeautoriseerde openbaarmaking door de verkoop van een voorgeprogrammeerde mediaspeler met hyperlinks naar (illegale) websites waarop werken (films, series, sportwedstrijden, muziek) ongeautoriseerd toegankelijk zijn?
2. Maakt het daarbij verschil
– of de werken niet eerder legaal op internet openbaar zijn gemaakt of enkel achter een paywall?
– of de add-ons vrij beschikbaar zijn en ook door gebruikers zelf zijn te installeren?
– of de websites ook zonder de mediaspeler direct te benaderen zijn?

Mbt streamen uit ongeoorloofde bron

1. Is er sprake van het wettelijk vereiste ‘rechtmatig gebruik’ als er een tijdelijke reproductie wordt gemaakt bij het streamen van een werk dat ongeautoriseerd toegankelijk is op een (illegale) website?
2. Of is het anders in strijd met de driestappentoets (die onder meer vereist dat een uitzondering op auteursrecht geen afbreuk doet aan de wettige belangen van de rechthebbenden en de normale exploitatie niet schaadt)?

BREIN juicht toe dat er nu duidelijkheid komt over deze principiële vragen die in de jurisprudentie van het EU-Hof tot op heden onbeantwoord bleven. Ondertussen blijft BREIN optreden tegen de aanbieders van dit soort mediaspelers met onrechtmatige voorgeprogrammeerde software.

Lees het vonnis hier.