Home Nieuws Pas op voor scam sites met nepaanbiedingen voor boeken en films

Pas op voor scam sites met nepaanbiedingen voor boeken en films

Elke week krijgt BREIN tientallen meldingen over illegale aanbiedingen van de allernieuwste boeken of films terwijl die alleen nog in de bioscoop draaien. Vaak blijkt het daarbij te gaan om zogenaamde scam sites die op je gegevens uit zijn.

“Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is dat meestal ook zo. Gratis de nieuwste boeken of films? Dat bestaat gewoon niet. Deze sites troggelen jouw gegevens af en dat kan je zuur opbreken.”

Hoe werkt dat? Mensen die bijvoorbeeld naar een bioscoopfilm zoeken, krijgen een link naar een site waar die gratis beschikbaar zou zijn. Die site ziet er op het eerste gezicht wel professioneel uit. Om de kopie te krijgen hoef je jezelf alleen nog maar even te registreren en ook betaalgegevens invullen. Hoezo betaalgegevens? Het is toch gratis? Om te controleren in welk land je woont, legt de site uit, want ze hebben alleen vergunning voor bepaalde landen. Je betaalt echt niets voor de dienst, zo verzekert de site.

Als je erin trapt dan krijg je ook niks. De site is er enkel op gericht om je gegevens afhandig te maken en die te verkopen. Of er niks van je rekening afgeschreven wordt? In elk geval niet voor het boek of de film die je nooit krijgt… Pas dus op met sites die gratis de nieuwste spullen aanbieden. Dat bestaat gewoon niet en het kan je nog zuur opbreken.

Wil je klagen over zo’n scam site dan kan dat bij de Autoriteit Consument & Markt. Stichting BREIN neemt actie tegen fraudeurs die wèl illegale spullen leveren (gratis of tegen betaling, dat maakt niet uit) maar niet tegen oplichters die dat niet doen.

Update 01.03.2019: Stichting BREIN heeft met de Ecommerce Foundation afgesproken dergelijke sites te melden bij www.scamadviser.com waar consumenten websites op risico kunnen checken.