Home Nieuws Inbreukmakende Kodi repository XvBMC-NL gesloten op last van BREIN

Inbreukmakende Kodi repository XvBMC-NL gesloten op last van BREIN

Eind juli staakte de Nederlandse ontwikkelaar/beheerder Z zijn Kodi repository XvBMC-NL nadat de deurwaarder een sommatie van BREIN aan zijn woonadres betekende.  De vindplaatsen Facebook en Github vermelden dat de afsluiting “op last van BREIN” plaats vindt. De beheerder maakte inbreuk omdat zijn repository add-ons bevatte met toegang tot illegaal aanbod van films, series, betaalkanalen (onder meer IPTV Bonanza en Covenant) en muziek.

Kodi (voorheen XBMC) is een open source softwarematige mediaspeler die op verschillende platforms kan draaien. Op zich is de software niet bedoeld voor inbreuk makend aanbod. Derde partijen leveren echter wel uitbreidingen (add-ons) die toegang geven tot illegale bronnen met films, series, betaalkanalen en muziek. Zulke add-ons worden aangeboden in verzamelingen (repositories) die door een beheerder wordt bijgehouden zodat alles blijft werken.
Het Hof van Justitie van de EU bepaalde in haar Filmspeler arrest van 26 april 2017 dat het aanbieden van voorgeprogrammeerde software, zoals Kodi met add-ons, inbreuk maakt als daarmee toegang wordt gegeven tot ongeautoriseerde bronnen op internet. Daarvan was bij het repository XvBMC sprake door middel van add-ons met links naar illegale streams en kanalen. Door zijn beheer van de repository was de beheerder daarvan op de hoogte. Bovendien staakte een andere Nederlandse ontwikkelaar/beheerder van de repository (van O) al eerder zijn betrokkenheid n.a.v. sommatie eind 2017, Z. waarvan de identiteit destijds nog niet was achterhaald, is daarna desondanks doorgegaan.
Ten onrechte stelt hij op zijn Facebook pagina “wij (XvBMC-NL) hebben ZELF nooit films, tv-series en muziek zonder toestemming ter beschikking gesteld”. De add-ons voor de illegale bronnen zijn direct inbreukmakend en ook het aanbod van die add-ons is direct inbreukmakend, dat wil zeggen dat het wordt aangemerkt als ongeautoriseerd ter beschikking stellen van de auteursrechtelijk beschermde werken. Dat geldt niet alleen voor de verkoop van mediaboxen met illegale add-ons maar ook voor de illegale add-ons zelf en het aanbod daarvan zonder mediabox.
Naast de onmiddellijke staking, eist BREIN de ondertekening van een onthoudingsverklaring met dwangsom voor de toekomst en is een schikking van 2.500 euro aangeboden. Bij gebreke daaraan zal BREIN overgaan tot dagvaarding in een gerechtelijke procedure waarvan de volledige kosten op de inbreukmaker verhaald zullen worden.
Update 9/8/2018: deze zaak is geschikt met de beheerder.