Home Nieuws BREIN sluit zes Facebook groepen met illegaal aanbod muziek

BREIN sluit zes Facebook groepen met illegaal aanbod muziek

De afgelopen dagen heeft BREIN in totaal zes Facebook groepen gesloten waarop illegaal muziek werd aangeboden. De grootste groep had rond de 5.000 leden. Het ging om drie groepen voor orkestbanden groepen en drie voor verschillende muziekgenres. Van tijd tot tijd werd ook op verzoek muziek geplaatst. BREIN heeft dit jaar tot op heden meer dan 30 Facebook groepen gesloten in verband met illegaal aanbod. Naast muziek ging het daarbij ook om films, series en boeken.
BREIN verzorgt de collectieve handhaving tegen illegaal aanbod van muziek, film, series, boeken en interactieve software. De stichting voert dit uit namens makers en uitvoerende kunstenaars zelf, alsmede namens rechthebbenden zoals producenten, uitgevers en distributeurs. Het gaat daarbij om zowel kleine als grote makers, artiesten en organisaties.

Door gebruik te maken van legaal aanbod steunt de consument de creatie van nieuw werk en de innovatie in nieuwe vormen van distributie. Bij gebruik van illegaal aanbod stromen inkomsten weg naar partijen die alles in eigen zak steken en niets delen met makers en rechthebbenden.