logo

BREIN ​schikt voor 10.000 euro met Marktplaats​-aanbieders van voorge´nstalleerde mediaspelers

Gepubliceerd op 15/06/2017 om 13:12 | Link
Het offensief van BREIN tegen aanbieders van voorge¤nstalleerde mediaspelers die naar illegale content linken duurt voort. ​Jongste wapenfeit is een ex parte rechterlijk bevel tegen een echtpaar dat via Marktplaats advertenties zulke spelers aanbood. Zij moeten hun aanbod staken op straffe van een dwangsom van 2.000 euro per speler met een maximum van 50.000 euro. Inmiddels is met hen een schikking ter hoogte van 10.000 euro getroffen. Ook hebben de aanbieders afstand gedaan van hun handelsvoorraad.

​Op 26 april bepaalde de hoogste Europese rechter dat de verkoop van mediaspelers die naar illegale content linken auteursrechtinbreuk maakt, zie https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=451. Zulke verkoop is dus verboden. Verkopers kunnen aansprakelijk worden gesteld voor schadevergoeding of winstafdracht. Inmiddels zijn ​circa 190​ verkopers gestopt​. Met een aantal lopen schikkingsonderhandelingen.​

"Als je wacht tot BREIN contact met je opneemt, ben je te laat. Je moet nu al gestopt zijn anders kost het je ​zonder meer ​geld", zegt BREIN directeur Tim Kuik. BREIN adviseert kopers van inbreukmakende spelers om hun geld terug te vragen. Door het Hof is ook bepaald dat streamen uit illegale bron inbreuk maakt.

Lees hier de exparte beschikking...

« Ga terug naar de hoofdpagina