Home Nieuws BREIN verkrijgt ex parte tegen aanbieder ongeautoriseerde orkestbanden en haalt meerdere Facebook “ruilpagina’s” offline

In april van dit jaar verkreeg BREIN bij de rechtbank Oost Brabant een ex parte beschikking tegen een aanbieder van ongeautoriseerde muziek- en orkestbanden. De man bood duizenden orkestbanden aan op een zestal eigen websites alsmede binnen een door hem beheerde Facebook pagina met ruim 1200 leden. Voor het openbaarmaken en verspreiden van orkestbanden is net als voor andere muziekwerken toestemming van de auteursrechthebbenden nodig. Die had de man niet. Hem is bevolen zijn inbreukmakend handelen te staken op verbeurte van een dwangsom en hij heeft zijn websites verwijderd. De in zijn beheer zijnde Facebook pagina is gesloten met daarop een tekst die aan de bezoekers uitlegt dat ook voor het verkrijgen van orkestbanden gebruik moet worden gemaakt van legale alternatieven.
Daarnaast heeft BREIN de afgelopen week Facebook verzocht een tiental soortgelijke orkestbanden ruilpagina’s te sluiten. Het ging om pagina’s met opgeteld duizenden leden waarbinnen zij onderling orkestbanden met elkaar “ruilden”. Dit deden zij door openbaar en via persoonlijke berichten links naar op clouddiensten opgeslagen ongeautoriseerde content te delen. Facebook heeft, nu BREIN kon aantonen dat deze pagina’s primair bedoeld waren voor het ongeautoriseerd delen van content, de pagina’s gesloten.

De link naar de ex parte beschikking is hier te vinden: