BREIN haalt laatste illegale Nederlandse eDonkey site offline

Gepubliceerd op 28/03/2017 om 10:12 | Link
Recent heeft Stichting BREIN de vermoedelijk laatste Nederlandse eDonkey website die grootschalig inbreuk faciliteerde offline gehaald. eDonkey is een peer-to-peer netwerk dat voornamelijk gebruikt wordt voor het uitwisselen van muziek, films, software en games. Gebruikers zijn onderdeel van een netwerk (een shared directory) en downloaden de bestanden van elkaars computer. eDonkey was de opvolger van KaZaa (Fasttrack) dat weer de opvolger van Napster was en kende zo’n 10 jaar geleden haar grootste populariteit. Zelf werd eDonkey weer opgevolgd door BitTorrent dat grotere audiovisuele bestanden sneller kon behandelen. Op last van Stichting BREIN heeft nu ook de laatste Nederlandse eDonkey website de stekker eruit getrokken. Op de website valt inmiddels het volgende bericht te lezen:

“Beste bezoeker van oeshare.info, Deze site is gesloten op last van stichting BREIN vanwege (faciliteren van) inbreuk op auteursrecht en naburige rechten. BREIN stimuleert creatie en innovatie door bescherming tegen schadelijk illegaal online aanbod van films en series, muziek, boeken, games en interactieve software. Wilt u ook creativiteit en innovatie steunen door gebruik te maken van legaal digitaal aanbod, kijk dan op deze pagina voor voorbeelden van legale platforms. Voor aanbieders van legale content verwijst Oeshare u naar www.thecontentmap.nl en www.film.nl Met vriendelijke groet, Oeshare”

Met de beheerders van de website heeft BREIN een schikking getroffen.

« Ga terug naar de hoofdpagina