Home Nieuws Opnieuw ex-parte bevel aan ISP's tot blokkering extra IP-adres Pirate Bay

Opnieuw ex-parte bevel aan ISP's tot blokkering extra IP-adres Pirate Bay

BREIN kreeg gisteren opnieuw een ex-parte beschikking van de Haagse
voorzieningenrechter tegen UPC, KPN, Tele2 en T-Mobile om het inmiddels
tweede extra IP-adres te blokkeren dat de illegale website The Pirate
Bay in gebruik heeft genomen. De ISP’s hadden wederom geweigerd dit
adres op aanvullende melding van BREIN vrijwillig te blokkeren terwijl
Ziggo en Xs4all dat onder het bodemvonnis wel moeten doen. De
mogelijkheid aanvullingen te doen indien The Pirate Bay adreswijzigingen
invoert, is wegens gebrek aan spoedeisend belang niet toegekend in het
kort geding vonnis tegen de andere ISP’s. De handelswijze van de
illegale site sinds dat vonnis geeft alsnog aan dat dit belang wel
aanwezig is.
Hoewel duidelijk is dat The Pirate Bay te kwader trouw adreswijzigingen invoert, blijven de ISP’s weigeren de extra adressen vrijwillig te blokkeren. The Pirate Bay heeft een complete range van 256 IP-adressen waarvan zij er jarenlang drie en inmiddels vijf gebruikt. De illegale site heeft inmiddels aangekondigd dat zij zal doorgaan met het druppelsgewijs in gebruik nemen van extra IP-adressen in een poging het effect van de blokkering te omzeilen. Vanzelfsprekend zal BREIN doorgaan met het nemen van passende maatregelen tegen dit misbruik. BREIN neemt ook voortdurend succesvol actie tegen zogeheten proxies die zich richten op het omzeilen van de blokkering.

Overigens neemt de populariteit van The Pirate Bay in Nederland steeds verder af sinds de invoering van de blokkering. Die begon in februari door twee van de zes grootste ISPs en werd eind mei uitgebreid naar alle zes ISPs die tezamen meer dan 90% van de internetgebruikers bedienen.

Zie voor nieuws over de ex-parte ook: