Home Nieuws lllegale Usenet uploader schikt voor "fikse som geld"

lllegale Usenet uploader schikt voor "fikse som geld"

Stichting BREIN heeft na een ex parte beschikking van de Rechtbank
Noord-Nederland voor 15.000 euro geschikt met een grootschalige Usenet
uploader van muziekwerken. De Usenet uploader was verantwoordelijk voor
het uploaden van ruim 18.000 muziekalbums, discografieën en zelf
samengestelde compilaties van muziekwerken. Bij de schikking is rekening
gehouden met de draagkracht van de uploader.
“BREIN heeft eerder aangekondigd haar aanpak van illegale uploaders uit te breiden. Het gaat daarbij niet alleen om Bittorrent uploaders zoals in de eerdere onderzoeken dit jaar maar ook uploaders naar Usenet en Filehosters of Cyberlockers”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. “Naast deze zaak lopen er nog meer onderzoeken. Er wordt bij illegaal uploaden niet eerst gewaarschuwd maar direct een schikking aangeboden. Als iemand niet wil schikken dan volgt een gerechtelijke procedure voor de volledige schade en kosten.”

In het onderhavige onderzoek gebood de voorzieningenrechter de inbreuk op auteursrechten te staken en gestaakt te houden onder last van een dwangsom van 2.000 euro per dag(deel) met een maximum van 50.000 euro. Nadat dit bevel door de deurwaarder werd betekend, plaatste de man het volgende bericht:

“Dit berichtje is bestemd voor alle spotnetters. Vanmorgen werd ik ‘vereerd’ met een bezoek van de deurwaarder namens stichting Brein. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben veroordeeld tot het betalen van een fikse som geld voor mijn werk als spotter/poster. Misschien zijn er mensen die gewoon door gaan maar ik stop er in ieder geval mee.”

Degenen die inderdaad doorgaan, lopen het risico dat zij ook aangepakt worden en “een fikse som geld” moeten betalen. “Dat geldt ook voor uploaders die het als hobby doen, die veroorzaken ook veel schade ook al verdienen ze er zelf niets mee”, zegt Kuik. “De usenet providers verdienen er overigens wel dik geld aan door de abonnementen die zij verkopen voor toegang tot de illegale content.”

Het bevel is hier gepubliceerd: http://www.ie-forum.nl/artikelen/inbreuk-door-grootschalig-uploaden-en-tegelijk-spotten