Home Nieuws Informatie bank leidt tot identificatie Nederlandse IPTV handelaar in Brazilië

Informatie bank leidt tot identificatie Nederlandse IPTV handelaar in Brazilië

In een gerechtelijke procedure tegen een Nederlandse bank verkreeg BREIN de naam-, adres- en woonplaatsgegevens (NAW) met betrekking tot een rekening die in het verleden was gebruikt voor wat de grootste illegale IPTV handelaar in Nederland was. Die handelaar verkocht illegale IPTV abonnementen via een aantal websites en probeerde zich daarbij anoniem te houden. De rechter oordeelde dat het onrechtmatig van de bank was om de NAW-gegevens niet aan BREIN af te geven op diens gemotiveerde verzoek. Op basis van de gegevens van de bank heeft BREIN de dader kunnen identificeren en lokaliseren.

BREIN heeft daarna een ex parte rechterlijk bevel om de handel te staken betekend op het adres van de man in Brazilië. Hij heeft zijn handel echter niet gestaakt en daardoor een totaal van 420.000 euro aan dwangsommen verbeurd die hem zijn aangezegd. De man heeft de domeinnamen overgeschreven naar een niet identificeerbaar persoon en die zijn daarom op verzoek van BREIN geschorst en geblokkeerd door de uitgifte-instantie. De illegale verkoop via die sites is daardoor niet meer mogelijk maar gaat toch nog door op een nieuw maar veel minder bezocht domein. BREIN heeft daarom een bodemprocedure ingesteld met betrekking tot de dwangsommen en de overdracht van de domeinnamen. Het afpakken van domeinnamen als handhavingsmiddel is onder andere ook bekend uit de VS.

Het uiteindelijke civielrechtelijke vonnis van de rechter zal in Brazilië ten uitvoer worden gelegd ten aanzien van bezittingen aldaar. Tevens zal BREIN aangifte doen bij de autoriteiten tegen de man vanwege diens volharding in grootschalige inbreuk.

Illegale IPTV, vaak plug & play geïnstalleerd op zogeheten kodi- of androidkastjes, geeft ongeautoriseerde toegang tot duizenden tv-kanalen, inclusief premium sport en video-on-demand die legaal alleen tegen aparte betaling beschikbaar is. EUIPO onderzoek concludeerde dat Nederlanders in 2018 de grootste afnemers waren met ruim 1 miljoen gebruikers en meer dan 90 miljoen euro illegale omzet. Hoewel BREIN zich richt op aanbieders en daar meer dan 350 van heeft neergehaald, maakt het gebruik thuis van illegaal aanbod ook inbreuk. Wanneer het illegale aanbod wordt neergehaald ben je als klant je geld kwijt.