Home Nieuws In het nieuws: illegale IPTV groeit snel

In het nieuws: illegale IPTV groeit snel

De afgelopen tijd werd aandacht besteed aan het snel groeiende piraterijfenomeen IPTV. Zo was BREIN directeur Tim Kuik vanmorgen te gast bij BNR Nieuwsradio om dit onderwerp te bespreken.

IPTV, televisie via internet, is de snelst groeiende vorm van piraterij. Online aanbod van kastjes en abonnementen rijst de pan uit. Verkoop gaat online en via elektronicawinkels. De satelliethandel ligt op zijn gat en wordt vervangen door illegale IPTV.  Je koopt een kastje en het abonnement ontsluit je met een code. Een abonnement kost zo’n 15 euro per maand en een kastje tegen de 100 euro. Je krijgt dan toegang tot 1000-den kanalen uit alle landen inclusief betaalkanalen met sport, films, series. Probleem is: de signalen van de kanalen en de films en series zijn gestolen.

Van de dik 300 acties tegen verkopers weten we dat er 100.000-den kastjes met abonnementen zijn verkocht. Dat is wat we weten. Daar komt nog bij wat we niet weten. Het aanbod groeit snel dit jaar. De laatste paar maanden al een verviervoudiging op sommige online platforms. Legale aanbieders lopen miljoenen aan abonnementen en pay per view inkomsten mis.

Verkopers durven hun leveranciers niet te noemen uit vrees voor represailles: “Dan ben ik mijn leven niet zeker”, horen wij regelmatig.

Ook gebruikers maken inbreuk. Het is goedkoop maar je moet vooruit betalen en de dienst kan zomaar onderbroken worden omdat ook op de infrastructuur gejaagd wordt en servers uit de lucht gehaald kunnen worden.

Het zijn criminele organisaties die de signalen stelen en de infrastructuur opzetten en verkopers van de codes voorzien. Die durven hun leveranciers niet te noemen uit vrees voor represailles. “Dan ben ik mijn leven niet zeker”, horen wij regelmatig.

Veel van de nodige servers en ruimte worden gehuurd bij een klein aantal Nederlandse hosting providers die formeel claimen niet te weten wat hun criminele klanten doen en hen ‘discretie’ verzekeren en ook nog adviseren hoe zij zich het beste tegen ‘aanvallen’ kunnen verdedigen. Die aanvallen zijn dan acties van benadeelde rechthebbenden. Meldingen van benadeelden worden enkel doorgestuurd aan de criminelen die daar uiteraard niets mee doen. Als de provider actie moet nemen dan geeft hij zijn illegale klant alle tijd om zijn dienst in de lucht te houden.

BREIN pakt verkopers aan en pakt hun geld af, maar om de infrastructuur aan te pakken heb je strafrechtelijk onderzoek nodig.

Wij pakken de verkopers aan en pakken hun geld af, een schikking kost ze 10.000-den euro’s, maar om de infrastructuur aan te pakken heb je zwaardere middelen nodig en is strafrechtelijk onderzoek nodig. Ook Nederlandse hosting providers moeten hier alert op zijn. Providers die onderdak geven aan zulke illegale diensten en bewust hun ogen dicht houden, moeten vervolgd worden.

RTL berichtte over een uitzending van de Italiaanse televisie eerder dit jaar, waarin undercover hulp werd gevraagd van een Nederlandse provider bij het onderdak krijgen van zo’n streamingdienst. Die provider leek precies te weten waarom het ging. Het advies was om meerdere servers te gebruiken zodat de streams door kunnen gaan als er een server uit de lucht wordt gehaald.