Home Nieuws Grote illegale site Newzbin stopt ermee

Grote illegale site Newzbin stopt ermee

Newzbin.org, de bekendste indexering-site voor illegale bestanden op Usenet, is er afgelopen nacht mee gestopt, zo hebben de anonieme beheerders zelf bekend gemaakt. De reden is dat steeds meer illegale uploaders er de brui aan geven gezien de handhavingsactiviteiten van stichting BREIN. Daardoor werd het steeds ‘rustiger’ op usenet en de 150.000 leden tellende site. Newzbin profileerde zich als de opvolger van de in 2011 door BREIN via de rechter afgesloten illegale indexer FTD.

Het is een zeer moeilijk besluit geweest voor ons, maar met de huidige status van usenet en het aanbod, zien wij ons genoodzaakt om te stoppen. We merken dat het steeds rustiger wordt en steeds meer uploaders eieren voor hun geld kiezen met de toenemende risico’s om gepakt te worden”, aldus Newzbin.org

“Het klopt dat wij steeds meer illegale uploaders en spotters identificeren en aanpakken”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. “Ook achter de sites die zij gebruiken zoals Newzbin zitten wij aan. Degenen die ons volgen weten dat we telkens een stapje dichterbij komen en dat het aardig in de papieren gaat lopen als we je eenmaal te pakken hebben. Daarmee zijn we nog niet klaar, ook niet met de mensen achter Newzbin.”

Naast de handhaving door BREIN en de risico’s die dat met zich meebrengt voor uploaders/spotters en beheerders van illegale indexering-sites, wordt ook de opmars van legale alternatieven als oorzaak genoemd voor afname in uploads en posts. “De ontwikkeling van legaal aanbod is altijd de beste manier om de omvang van de illegaliteit te bestrijden. Daar hebben we nooit een geheim van gemaakt. Maar om tot volle wasdom te komen, heeft dat legale aanbod ook de blijvende bescherming nodig tegen illegale concurrentie die gratis of tegen veel lagere prijzen worden aangeboden”, aldus Kuik.

Meer over Usenet

Het Usenet dateert van voor het internet en was oorspronkelijk bedoeld voor het uitwisselen van tekstberichten via ‘nieuwsgroepen’, die tot in de jaren ‘90 van de vorige eeuw populair waren. Deze rol is sinds de opkomst van het internet overgenomen door de alom bekende e-mail en het world wide web. Het Usenet bestaat echter nog altijd, maar wordt tegenwoordig vrijwel uitsluitend gebruikt voor het uitwisselen van illegale entertainment content zoals films, muziek, games, boeken, tijdschriften en foto’s.

Gebruikers plaatsen de bestanden op usenetservers zonder toestemming van de rechthebbenden. Commerciële usenet providers verdienen daar vervolgens geld aan door de verkoop van abonnementen voor toegang tot hun servers, waarop zij de illegale werken lange tijd beschikbaar houden.

Omdat het Usenet oorspronkelijk voor tekstberichten bedoeld was, is het noodzakelijk om bestanden van een groter werk op te knippen in vele kleine tekstberichtjes, ‘articles’ genaamd. Om die articles vervolgens gemakkelijk vindbaar te maken worden op indexeringswebsites zogeheten ‘spots’ geplaatst, die alle benodigde informatie bevatten waarmee de articles voor een bepaald werk eenvoudig in één keer kunnen worden gedownload.

BREIN

Stichting BREIN vertegenwoordigt recht- en belanghebbenden op muziek, film, series, boeken, geschriften, beeld en games met betrekking tot de bescherming van auteurs- en naburige rechten tegen structurele inbreuk online en off line.