Home Nieuws Grootste strafrechtelijke actie tegen digitale piraterij in Nederland ooit

Grootste strafrechtelijke actie tegen digitale piraterij in Nederland ooit

BREIN verwijst naar het persbericht van de FIOD dat strafrechtelijke actie is uitgevoerd in onder andere Almere en Den Helder in verband met een groot internationaal opererend illegaal IPTV-netwerk dat structureel inbreuk maakt op auteursrechten en/of naburige rechten van onder meer BREIN’s aangeslotenen en andere rechthebbenden. Er zijn bedrijfspanden en woningen doorzocht, auto’s, computers, bankrekeningen en contant geld zijn in beslag genomen en vier personen zijn aangehouden. Honderduizenden televisies bij illegale abonnees thuis gingen op zwart aldus de FIOD.  Zie het persbericht hier https://www.fiod.nl/illegale-iptv-aanbieder-uit-de-lucht-gehaald-honderdduizenden-tvs-op-zwart/

“Dit is het grootste strafrechtelijke onderzoek door FIOD en Openbaar Ministerie naar digitale piraterij in Nederland ooit. Illegale IPTV is de ernstigste bedreiging voor legaal aanbod van films, series, televisie- en sportuitzendingen. In dit geval gaat het om een criminele organisatie achter de grootschalige verkoop van illegale IPTV-abonnementen in onder meer Nederland. Het gaat om tientallen miljoenen euro aan schade alleen al in Nederland,” aldus BREIN directeur Tim Kuik.

BREIN zal strafrechtelijke aangifte van voornoemde inbreuk doen en ook coördineren dat haar aangesloten en andere rechthebbenden zelfstandig strafrechtelijke aangifte doen. Diverse rechthebbenden hebben daarover al intentieverklaringen afgelegd.

BREIN verzorgt de collectieve bescherming van auteurs- en naburig recht voor makers, uitvoerende kunstenaars en de creatieve media-industrie zoals producenten, uitgevers, omroepen, distributeurs en platforms. Aangesloten bij BREIN zijn rond de dertig branche- en collectieve beheersorganisaties en hun leden, tezamen enkele duizenden bedrijven en tienduizenden makers met betrekking tot muziek, films, series, boeken, geschriften, beeld en games.[1]

Verhandeling van illegale IPTV schaadt de auteurs- en naburige rechten van onder meer omroeporganisaties, uitvoerende kunstenaars en producenten van tv-programma’s, films en series. BREIN heeft zelf al meer dan 350 verkopers van illegale IPTV aangepakt maar dit is de eerste keer dat een in Nederland gehuisvest netwerk achter zulke verkoop wordt aangepakt. Onderzoeken die de internationaal opererende organisaties achter de verkopers betreffen worden naar de strafrechtelijke autoriteiten verwezen. Verkopers geven gewoonlijk geen informatie over hun leveranciers uit angst voor vergelding.

“Illegale IPTV is momenteel een van de meest bedreigende vormen van piraterij. Online aanbod van kastjes en abonnementen rijst de pan uit. Verkoop gaat online en via elektronicawinkels. Consumenten betalen gemiddeld zo’n 5 euro per maand voor een abonnement en rond de 100 euro voor een kastje waarmee toegang wordt geboden tot duizenden tv-kanalen, inclusief premium sport en video-on-demand voor films en series. Door de acties van BREIN en nu de strafrechtelijke autoriteiten kunnen abonnees van deze illegale diensten naar hun centen fluiten. Je kunt beter je geld aan legaal aanbod besteden, dat levert werkgelegenheid en nieuwe content op,” aldus Kuik.

Onderzoek van Bournemouth University[2] concludeert dat in 2021 in Nederland 8.2% van de bevolking, oftewel meer dan 1 miljoen gebruikers, geabonneerd is op illegale IPTV voor een gemiddelde prijs van 5,35 euro per maand zodat daar in totaal 68.7 miljoen euro aan werd uitgegeven in plaats van aan legale abonnementen.

Legale aanbieders lopen dus miljoenen aan abonnementen en pay-per-view inkomsten mis. Uit onderzoeken blijkt onder meer dat gebruikers van illegale IPTV-abonnementen legale diensten opzeggen en dat zij relatief minder uitgeven aan bioscoopbezoeken.[3]

Het is vaste rechtspraak dat met de verhandeling van illegale IPTV-abonnementen inbreuk wordt gemaakt op de auteursrechten en naburige rechten van de bij BREIN aangesloten rechthebbenden.[4] Het is evident dat de content die via dit soort abonnementen toegankelijk is, zonder toestemming van de rechthebbenden ontsloten wordt. De prijzen zijn daarvoor veel te laag en legale content wordt ook niet met via dit soort IPTV-pakketten ter beschikking gesteld. Legaal aanbod biedt bovendien niet via één abonnement toegang tot exclusieve content van verschillende betaalde platformen. Ook kunnen legaal niet alle televisiekanalen ter wereld tegelijk worden bekeken. Overigens maken abonnees op illegale IPTV ook zelf inbreuk door het streamen vanaf een illegale bron.[5]

[1] Voor meer informatie over BREIN’s aangeslotenen, waaronder de leden van de Motion Picture Association (MPA), zie: stichtingbrein.nl/aangeslotenen

[2] https://www.aapa.eu/illicit-iptv-in-europe-an-aapa-economic-report

[3]‘Illegal IPTV in the European Union’, p.97 en aldaar aangehaalde onderzoeken.

[4] HvJEU 8 september 2016, C-160/15, ECLI:EU:C:2016:644 (GS Media), HvJEU 26 april 2017, C-527/15, ECLI:EU:C:2017:300 (Brein/Wullems; Filmspeler), Vzr. Rb. Midden-Nederland 27 oktober 2017, ECLI:NL:RBMNE:2017:5510 (BREIN/Moviestreamer); Rb. Limburg 9 mei 2018 ECLI:NL:RBLIM:2018:4395 (BREIN/Leaper) en Vzr. Rb. Midden-Nederland 1 juli 2020, ECLI:NL:RBMNE:2020:2780 (BREIN/X); Rb. Limburg 16 maart 2022, ECLI:NL:RBLIM:2022:2144 (BREIN/Leaper c.s.); Rb. Gelderland 14 december 2022, ECLI:NL:RBGEL:2022:6849 (BREIN/X).

[5] HvJEU 26 april 2017, C-527/15, ECLI:EU:C:2017:300 (Brein/Wullems; Filmspeler)