Home Nieuws Grootste NL Usenet site offline

Grootste NL Usenet site offline

De grootste Nederlandse Usenetsite Dutplanet is afgelopen week offline gegaan nadat BREIN de eigenaar had opgeroepen onder ede een getuigenis af te leggen.
De site had meer dan 200.000 gebruikers en gold als de opvolger van het
Usenet indexeringsplatform FTD, dat al eerder haar deuren sloot na
eveneens door BREIN in rechte te zijn aangesproken.

Via een bankinstelling en diverse getuigenverhoren is BREIN achter de gegevens gekomen van de beheerders van Dutplanet. In totaal zijn vier betrokkenen door BREIN in een getuigenverhoor opgeroepen, wat betekent dat zij onder ede bij de rechtbank verklaringen moesten afleggen over hun betrokkenheid bij de dienst. Nog eens vier andere betrokkenen hebben vrijwillig buiten rechte verklaringen afgelegd en schikkingen getroffen. Nadat ook de eigenaar van de website was opgeroepen om afgelopen vrijdag in een getuigenverhoor te verschijnen voor de Rechtbank Amsterdam is de website offline gegaan. De eigenaar lijkt het hazenpad te hebben gekozen en heeft zich uitgeschreven uit het Nederlandse bevolkingsregister. BREIN overweegt aangifte wegens aantoonbaar gepleegde meineed tegen in ieder geval één van de betrokkenen die eerder onder ede is gehoord bij de Rechtbank Amsterdam.

BREIN directeur Tim Kuik: “Deze zaak laat zien dat de aanhouder wint. Het is ook een waarschuwing voor anderen die vergelijkbare websites exploiteren. Niet alleen de eigenaren maar ook zogenaamde moderators en beheerders die hand- en spandiensten verrichten voor illegale diensten kunnen blijven rekenen op aandacht van BREIN.”