Home Nieuws Grootschalige aanbieder van illegale proxy’s schikt voor 280.000 euro met BREIN

Grootschalige aanbieder van illegale proxy’s schikt voor 280.000 euro met BREIN

Een grootschalige aanbieder van proxy’s en mirrors om de blokkering van The Pirate Bay te omzeilen, heeft met auteursrechtbeschermer stichting BREIN geschikt voor 250.000 euro als tegemoetkoming in de geleden schade en meer dan 30.000 euro aan volledige vergoeding van kosten. Via de site piratebay-proxylist.net werden telkens nieuwe proxy’s aangeboden. Sinds 2017 laat BREIN op last van een dynamisch blokkeer bevel ook domeinnamen van proxy’s en mirrors blokkeren door acces providers zoals Ziggo, KPN/XS4ALL en T-Mobile. Er staat inmiddels een waarschuwing op de site waarvan de domeinnaam aan BREIN is overgedragen.

“Dat proxy- en mirrorsites van geblokkeerde sites zoals The Pirate Bay ook geblokkeerd moeten worden, betekent niet dat wij niet meer achter zulke illegale sites aangaan. Waar wij de betrokkenen kunnen identificeren en aansprakelijk stellen, zullen we dat ook doen. Dat er veel geld omgaat in dit soort illegale business wordt wel bewezen door deze schikking voor meer dan een kwart miljoen euro”, zegt BREIN directeur Tim Kuik.

Proxy/mirrorsiten en -lijsten omzeilen blokkering

BREIN heeft rechterlijke bevelen tegen access providers verkregen niet alleen om IP-adressen en domeinnamen van The Pirate Bay te laten blokkeren maar ook domeinnamen van proxy/mirrorsites voor The Pirate Bay. Een mirror is een kopie van de site met een andere naam/adres en een proxy stuurt via een andere naam/adres door naar de site, in de praktijk is het verschil niet te zien maar beiden worden gebruikt om de blokkering te omzeilen en dat is onrechtmatig. Zowel voor de site zelf als voor de proxy/mirrors heeft BREIN dynamische bevelen, dat wil zeggen dat BREIN nieuwe IP-adressen en domeinnamen bij de access providers kan opgeven om te blokkeren of deblokkeren als ze gestopt zijn.

Sommige aanbieders van proxy/mirrorsites zetten alternatieven online als ze zien dat ze geblokkeerd worden. Ook zijn er die lijsten online zetten die naar proxy/mirrors verwijzen. Door middel van advertenties kunnen daarmee inkomsten gegenereerd worden en alles bij elkaar kan dat aardig oplopen.

Uiteraard is het standaard beleid van BREIN zulke illegale proxy/mirrorsites en -lijsten te sommeren hun illegale aanbod te staken of ze via de hosting provider afgesloten te krijgen maar dat is niet altijd mogelijk en dan wordt blokkering door de access provider gevraagd. Blokkering betekent echter niet dat BREIN het onderzoek naar de betrokkenen achter illegaal aanbod opgeeft, niet voor de geblokkeerde site en niet voor de proxy/mirrors. De actie tegen piratebay-proxylist.net is daar een voorbeeld van.

Op de site valt inmiddels de volgende tekst en waarschuwing te lezen:

De inhoud van deze site is geblokkeerd op last van de rechter, op verzoek van de Stichting BREIN. Deze site bood toegang tot de website The Pirate Bay, die illegaal beschermde werken aanbiedt van de rechthebbenden die Stichting BREIN vertegenwoordigt. Dat is onrechtmatig en brengt grote schade toe aan de rechthebbenden op (met name) films, tv-series, muziek, games en boeken.

WAARSCHUWING: Iedere site die direct of indirect toegang tot The Pirate Bay biedt loopt het aanzienlijke risico te worden geblokkeerd. De exploitanten van die site riskeren strafrechtelijke en/of civielrechtelijke sancties, zoals hoge boetes en schadevergoedingen.

The content of this site was blocked by court order, at the request of Stichting BREIN. This site provided access to the website The Pirate Bay, which illegally offers protected works of right holders represented by Stichting BREIN. This is unlawful and causes extensive damage to right holders to (in particular) films, tv-series, music, games and books.

WAARSCHUWING: Every site which directly or indirectly offers access to The Pirate Bay runs the significant risk of being blocked. The owners of such sites risk criminal and/or civil sanctions, including large fines and damages.

Over BREIN

Stichting BREIN voert civielrechtelijke handhaving uit tegen structurele inbreuk op auteurs- en naburig voor het collectief van makers, producenten en uitgevers van films, series, muziek, boeken, andere geschriften, beeld en games. Tevens werkt BREIN samen met strafrechtelijke autoriteiten. Schade door structurele auteursrechtinbreuken loopt alleen al voor Nederland op tot enkele honderden miljoenen per jaar. Met name nu verdiensten in de culturele sector zwaar onder druk staan door de coronamaatregelen, komt inkomstenderving door piraterij extra hard aan.