Home Nieuws BREIN vordert NAW-gegevens grote uploaders van Usenet providers

BREIN vordert NAW-gegevens grote uploaders van Usenet providers

Afgelopen week vorderde BREIN een bevel van de voorzieningenrechter
te Haarlem tot afgifte door twee usenet providers van identificerende
gegevens van twee anonieme uploaders van meer dan 2000 boeken. De
uploaders reageerden niet op mail van BREIN. De providers, eerst Eweka
en daarna Usenetter, sloten weliswaar de accounts af maar weigerden
identificerende gegevens vrijwillig aan BREIN te verstrekken, waarna de
uploaders via weer andere providers waaronder een buitenlandse zijn gaan
uploaden. BREIN verzocht de providers de gegevens lopende de procedure
te bewaren.
De advocaten van de tegenpartijen (Alberdingk Thijm van Brandeis en Niemeijer van La Gro) stelden kort gezegd dat nu de klantrelatie tot een eind was gekomen, het nog langer bewaren en daarmee ook het verstrekken van de persoonsgegevens in strijd zou zijn met de e-Privacy richtlijn. BREIN’s standpunt is dat het hier niet over een algemene bewaarplicht gaat maar een specifieke casus en dat de uploaders ten tijde van het verzoek om afgifte nog wel klant waren. De providers zouden vrijwillig tot afgifte hebben moeten overgaan aangezien de belangenafweging in casu gezien de ernst van de inbreuk in het voordeel van BREIN uit behoort te vallen. De voorzieningen rechter gaf te kennen dat zijn beoordeling ‘ex tunc’ zal zijn, dwz als op het moment dat BREIN het verzoek tot afgifte deed.

Overigens verkrijgt BREIN in geval van evidente inbreuk in het algemeen identificerende gegevens op basis van belangenafweging door de betreffende tussenpersoon, dus conform de rechtspraak, vrijwillig en niet pas op basis van een rechterlijk bevel.

De datum voor de uitspraak is vastgesteld op 22 juni aanstaande.