Home Nieuws BREIN stopt publiekelijk delen van mediaserver

BREIN stopt publiekelijk delen van mediaserver

Op last van BREIN heeft de eigenaar een Plex-mediaserver met daarop vele duizenden films en afleveringen van televisieseries van het internet verwijderd. De films en televisieseries op de Plex-server werden aan derden ter beschikking gesteld. De klantenkring bestond uit bezoekers die – al dan niet tegen betaling – toegang kregen tot de catalogus op de mediaserver om films en/of series te bekijken. Ook werd aan klanten de mogelijkheid geboden om verzoeken in te dienen voor films en/of series die zij graag zouden willen zien en die vervolgens beschikbaar werden gesteld. Voor de dienst werd op Reddit.com en via de chatapp ‘Discord’ geadverteerd. Naar eigen zeggen downloadde de eigenaar van de server alles via Torrents en Usenet. BREIN heeft de eigenaar een schikking aangeboden die bestaat uit de schriftelijke toezegging – op straffe van een direct opeisbare boete – dat hij voortaan geen inbreukmakende activiteiten zal ontplooien en een geldbedrag ter compensatie van gemaakte kosten en geleden schade.

“Je mag je mediaserver niet zonder toestemming van rechthebbenden open zetten voor het publiek. Dat gaat je geld kosten”, zegt BREIN directeur Tim Kuik.

Wat is Plex?

Plex is een mediacenter. Dat is een computer/server die bestemd is voor het afspelen van media. De media (audio en video) kan op het systeem worden geplaatst, en vervolgens met een gebruiksvriendelijke interface afgespeeld worden. Het is toegestaan om Plex te gebruiken met legaal verkregen materiaal, mits voor eigen gebruik.