Home Nieuws BREIN sluit keten van 75 illegale P2P sites

BREIN sluit keten van 75 illegale P2P sites

Vandaag zijn 75 bittorrent sites afgesloten die structureel illegale links aanboden naar films, muziek, games en andere content die zonder toestemming van de rechthebbenden ter beschikking werd gesteld. De sites werden door verschillende personen beheerd maar maakten allemaal wel gebruik van hetzelfde model dat zij van eenzelfde persoon in franchise kregen.
De sites verdienden geld door een voorkeursbehandeling te geven aan gebruikers die een donatie betaalden. Zulke gebruikers konden dan een tijdlang onbeperkt illegaal aangeboden content downloaden. Het is niet eerder voorgekomen dat in een keer zoveel illegale peer-to-peer uitwisselsites tegelijkertijd werden afgesloten. Het betrof onder meer de sites Allmypower.org, Luckytorrents.org, Allmymovies.org, Digi-tor.org en Seederstor.org. In totaal hadden de sites honderdduizend links en een half miljoen gebruikers.
De sites waren in de Nederlandse taal maar boden toegang tot internationale populaire content. Er is hier duidelijk sprake van een organisatie die er op gericht is illegaal geld te verdienen met een keten van op zich kleinere sites die systematisch diefstal van andermans creatieve werk organiseren, zegt BREIN directeur Tim Kuik. Willens en wetens linken naar illegale content is illegaal. Deze sites deden dat structureel. Zij nemen deel aan een strafbaar feit.
BREIN heeft bij de FIOD-ECD aangifte gedaan van deze georganiseerde keten van illegale sites. Wij hebben de sites nu zelf door middel van civiele sommaties offline gehaald, verdere informatie met betrekking tot de beheerders en het brein daarachter zullen wij ook aan de FIOD-ECD verstrekken, zegt Kuik. Wij dringen aan op vervolging van deze criminele organisatie. Tegelijkertijd zetten wij ons eigen onderzoek door om de verantwoordelijken ook civiel aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.