Home Nieuws BREIN pakt illegale webcasting aan

BREIN pakt illegale webcasting aan

Stichting BREIN schreef onlangs een aantal zenders aan die zonder licenties van SENA en Buma op internet uitzendingen verzorgen. De radiostreams van de zenders worden verzorgd door een in het buitenland gevestigde hosting provider die niet is aangesloten bij Stichting Webcasting Nederland en anderszins evenmin over de vereiste licenties beschikt. Drie van de door BREIN aangeschreven stations hebben alsnog de benodigde licenties geregeld, een vierde is gestopt. De overige verwijzen naar hun streaming host als formele eigenaar van de zenders.

Bullit proof host speelt dubbel spel

De betreffende host is inmiddels ook gesommeerd een licentie voor de zenders te verkrijgen of ze af te sluiten. Daar is nog geen antwoord op verkregen. Een complicerende factor is dat host zich profileert als ‘bullit proof host’ en is gevestigd op de Seychellen. Met andere woorden, de host houdt niets bij en zal nooit gegevens verstrekken en stelt niets te maken te hebben met Nederlandse of EU regelgeving. Zo wil de host zichzelf en zijn klanten onkwetsbaar maken voor handhavingsacties. Die kwetsbaarheid zal gezocht moeten worden in het feit dat de host gebruik maakt van servers die zich in Nederland en de EU bevinden.

Ook licentieverleners kunnen hulp bieden

De host, die handelt onder de namen IDFNV en Microglo, host overigens ook zenders die wel een licentie hebben. Licentieverleners zouden als voorwaarde kunnen stellen dat licentienemers geen gebruik maken van hosts die welbewust ook ongeautoriseerde zenders onderdak verlenen. Zulke hosts verdienen immers geld aan illegaliteit en behoren geen steun te krijgen van de legale aanbieders.