Home Nieuws BREIN haalt negen Facebook groepen offline

BREIN haalt negen Facebook groepen offline

Vorige week verwijderde Facebook op verzoek van stichting BREIN
negen groepen waar enkele duizenden leden muziekalbums en orkestbanden
aanboden zonder toestemming van makers en rechthebbenden. Ook eerder dit
jaar verwijderde Facebook al enkele malen dit soort pagina’s op verzoek
van BREIN.
Op de pagina’s werden links gepost die naar inbreukmakende bestanden verwezen die in clouddiensten gehost werden. Het welbewust posten van links naar inbreukmakende bestanden is zelf ook een inbreuk. De plaatsers van de inbreukmakende links zijn bovendien vaak de illegale uploader van de ongeautoriseerde bestanden.

BREIN sluit niet uit dat zij ook bij Facebook persoonsgegevens van posters van links en uploaders van bestanden zal opvragen teneinde die aansprakelijk te houden voor de schade die zij veroorzaken. Eerder deed BREIN dit al bij andere tussenpersonen zoals Google, Usenet providers en hosting providers van torrent sites, cyberlockers en streaming link sites.

“Er zijn genoeg betaalbare legale alternatieven”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. “Lieden die illegaal gratis links en bestanden aanbieden, veroorzaken schade aan makers, rechthebbenden en legale online diensten. Zij moeten zich beseffen dat dit ze duur kan komen te staan.”
Eerder dit jaar trof BREIN een schikking voor 7.000 euro met een Facebook piraat die bestanden naar cyberlockers uploadde.