Home Nieuws BREIN haalt illegale Nederlandse filmsite offline

BREIN haalt illegale Nederlandse filmsite offline

Vorige week sloot BREIN de illegale site ‘Nufilmkijken.nl’ die via links streams aanbood van illegale kopieën van films met Nederlandse ondertitels. De site was ook via drie andere domeinnamen bereikbaar en genereerde enkele tienduizenden bezoekers per maand. De eigenaresse is door BREIN geïdentificeerd.

“Het aanbieden van streams is openbaarmaking zonder toestemming van de makers, dat is strafbaar en onrechtmatig”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. “In dit geval handelen wij de zaak civielrechtelijk af maar in principe kan er ook aangifte gedaan worden.”  Het zonder toestemming openbaar maken van auteursrechtelijk beschermd werk is strafbaar als misdrijf. Als dat commercieel gebeurt, bijvoorbeeld doordat de site advertentie-inkomsten genereert, dan staat daar maximaal 4 jaar gevangenisstraf en 78.000 euro boete op.
Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) zegt; “Veel mensen vergeten dat een gehele bedrijfskolom wordt gedupeerd, van regisseurs, tekstschrijvers en acteurs tot medewerkers van bioscopen, winkels en digitale aanbieders. We vinden het normaal voor online aankopen te betalen behalve voor films! Terwijl er ook online al veel legaal digitaal aanbod is.”

Legaal digitaal aanbod kan niet verder ontwikkelen en groeien als gratis illegale platforms niet gestopt kunnen worden. Zulke illegale aanbieders krijgen inkomsten uit advertenties en steken die in eigen zak. De productiekosten van films worden voor ongeveer de helft uit bioscooprecettes gedekt, de andere helft moet uit de verschillende vormen van thuisgebruik komen en dat is steeds vaker via kabel en online. Om deze inkomsten te beschermen en zo de productie van nieuwe films te stimuleren, zet BREIN extra in op het afsluiten van speciaal op Nederlandse kijkers gerichte illegale sites. Naast legale aanbieders, klagen ook makers zelf over de schadelijke uitbuiting van hun werk door illegale sites.

Winnie Sorgdrager, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen (NVB) zegt: “Bioscopen zijn van film afhankelijk. Die moeten wel bekostigd kunnen worden. Dat lukt niet als illegale sites films uitbuiten zonder dat makers en producenten daar een cent van terug zien. Dat geldt eens temeer voor de Nederlandse filmcultuur.”

Voor wie creativiteit en innovatie wil steunen door legaal films te kijken zijn er naast Video-On-Demand (VOD) diensten via de grote kabelmaatschappijen ook meerdere online platforms waar films tegen betaling gehuurd (streaming) of gekocht (downloads) kunnen worden. Zie deze link voor een lijst met voorbeelden.