Home Nieuws BREIN dagvaardt Nederlandse internet providers in grootste illegale streaming zaak

Update bericht 26-05-2020

Inmiddels is BREIN er door Severius terecht op gewezen dat zij zich afficheert als ‘datacenter dat colocatie- en IP-diensten verzorgt’ en niet als ‘hosting provider’ gezien wil worden. Ook heeft Serverius BREIN voor identificerende bedrijfsinformatie met betrekking tot de illegale diensten verwezen naar haar klanten die gebruik maken van servers bij Serverius waarop deze diensten gehost werden. Serverius is echter niet bereid gebleken om zelf die informatie op te vragen van deze hosting bedrijven in Hong Kong en Belize met wie zij een contractuele relatie heeft op grond waarvan zij hen zou kunnen dwingen die gegevens te verschaffen.

Dit illustreert het probleem waar benadeelde rechthebbenden -en ieder ander die te kwader trouw beschadigd wordt- tegenop lopen als zij hun rechten willen beschermen: internet tussenpersonen verwijzen naar hun klant, dat wil zeggen een buitenlandse wederverkoper van hun diensten, die vervolgens zijn klant die de inbreuk maakt niet kent, althans geen informatie heeft die herleidbaar is tot de werkelijke inbreukmaker. Deze constructie zorgt ervoor dat illegale diensten in anonimiteit gebruik kunnen maken van de uitstekende Nederlandse internet infrastructuur en dat in de praktijk ook op grote schaal doen, waardoor Nederlandse bedrijven grootschalige opslag van illegaal materiaal in Nederland mogelijk maken en daaraan verdienen.

BREIN is van mening dat Nederlandse tussenpersonen hun klanten behoren te kennen en ook contractueel van die klanten behoren te vereisen dat die hun klanten kennen wanneer de diensten worden doorverkocht. De
’take down’, dat wil zeggen het afsluiten van illegale diensten door Nederlandse tussenpersonen is ook belangrijk, maar helpt vaak maar zeer tijdelijk als inbreukmakers anoniem makkelijk kunnen terugkomen. Illegale diensten komen steeds terug wanneer zij winstgevend zijn en
feitelijk anoniem kunnen opereren, daarom is het nodig dat de personen
erachter geïdentificeerd kunnen worden. Dat kan alleen als tussenpersonen de identiteit van hun klant verifiëren en dat ook van die klanten vereisen als die hosting diensten doorverkopen. Om die reden is Brein hierover een procedure begonnen tegen onder andere Severius.

15-04-2020

Auteursrechtbeschermer stichting BREIN heeft drie Nederlandse internet providers gedagvaard in een collectieve bodemprocedure o.a. om inzage te krijgen in inbeslaggenomen bescheiden met bedrijfsgegevens over dienstverlening aan honderden illegale streaming sites.

De Moonwalk zaak betreft de infrastructuur voor meer dan 280 illegale streaming sites met o.a. een database met tienduizenden illegale bestanden van films en series, voor samen meer dan 100 miljoen gebruikers. Deze infrastructuur stond opgeslagen op servers bij de gedaagde providers in Nederland. In samenwerking met de MPA (Motion Picture Association) stuurde BREIN eind vorig jaar een aantal deurwaarders naar deze providers om ex parte bevelen tot afsluiting te betekenen en bewijsbeslag te leggen. Naast het onmiddellijk offline gaan van alle illegale aanbod op de bediende sites heeft dit geleid tot permanente verdwijning van enkele tientallen sites en langdurige vermindering en verstoring van het aanbod op de andere sites.

De providers hebben echter niet of niet geheel voldaan aan de gevraagde afgifte van identificerende bedrijfsgegevens. In de gevallen waar wel gegevens zijn verstrekt, bleken deze vals of niet herleidbaar. BREIN vordert nu in een collectieve actie o.a. de voortzetting van de afsluiting en inzage in de inbeslaggenomen bescheiden met bedrijfsgegevens.

Tevens vordert BREIN een verklaring voor recht ten aanzien van een aantal verplichtingen met betrekking tot de handhaving van intellectueel eigendomsrecht. Enerzijds in verband met de weigerachtigheid van gedaagden vrijwillig relevante bedrijfsgegevens te verschaffen en anderzijds in verband met hun structureel nalaten afdoende maatregelen te treffen om over betrouwbare gegevens te beschikken.

BREIN beoogt hiermee gedaagden en vergelijkbare providers te bewegen voortaan uitsluitend geverifieerde bedrijfsgegevens van hun klanten aan BREIN te verstrekken en hun administratie, algemene voorwaarden en bedrijfsbeleid daarop in te richten.

De dagvaarding tegen providers is gepubliceerd in het Centraal register voor collectieve vorderingen zoals verplicht onder de nieuwe regeling voor collectieve acties in artikel 3:305a BW.

Zie https://www.rechtspraak.nl/Registers/centraal-register-voor-collectieve-vorderingen

en