Home Nieuws Bol bootlegger schikt met BREIN

Bol bootlegger schikt met BREIN

Stichting BREIN heeft actie ondernomen tegen een verkoper op Bol.com die illegaal geproduceerde vinylplaten verkocht. Deze aanbieder, “P.”, verkocht illegaal geperste live opnamen, ook wel bootlegs genoemd, en één op één kopieën van originele albums van Taylor Swift, Nirvana, Queen, Metallica en diverse andere bands en muzikanten.

Nadat P. door BREIN was geïdentificeerd, werd hij gesommeerd om direct te stoppen met zijn activiteiten. Hij ondertekende vervolgens een onthoudingsverklaring waarin hij op straffe van een boete heeft toegezegd geen inbreuk meer te maken, gaf zijn voorraad inbreukmakend vinyl op voor vernietiging, betaalde de kosten van BREIN en gaf informatie over waar de illegale platen vandaan kwamen.

Vinyl albums worden elk jaar populairder. Internationaal groeit de markt voor vinyl en cd’s procentueel zelfs harder dan de markt voor streaming. Helaas groeit het illegale aanbod met dat succes mee. Onlangs was de directeur van BREIN, Bastiaan van Ramshorst, te gast in de podcast “Als Het Kraakt” om antwoord te geven op vragen over bootlegs en handhaving tegen piraterij van vinyl: https://www.linkedin.com/posts/stichting-brein_als-het-kraakt-ep-102-illegale-platen-activity-7217959034098774017-1Cfo

“Vinyl is een fantastisch product. Het verbaast dan ook niet dat de populariteit van vinyl toeneemt. Op verzoek van rechthebbenden heeft BREIN de handhaving tegen illegaal aanbod van vinyl geïntensiveerd. Piraten zijn enorm parasitair, steken inkomsten volledig in eigen zak. De muzikanten, muziekmaatschappijen en andere rechthebbenden zien daar niets van terug. Als consument ben je ook de dupe want de kwaliteit van dit soort producten haalt het niet bij het origineel.”