Home Nieuws Beheerder usenet indexeringssite NZBXS.com schikt met BREIN

Beheerder usenet indexeringssite NZBXS.com schikt met BREIN

De door BREIN geïdentificeerde beheerder van de usenet indexeringssite NZBXS.com heeft de inbreuk makende site site offline gehaald en geschikt met BREIN. De site bevatte een database met zogeheten nzb’s, ook wel ‘spots’ genoemd. Dat zijn een soort hyperlinks waarmee bestanden op het usenet makkelijk vindbaar en downloadbaar gemaakt worden. De vele tienduizenden spots waren te vinden in verschillende categorieën zoals Video, Sound, Games en Applications. De laatste tijd trok de site enkele duizenden unieke bezoekers per maand.

“Het zou om een hobby project gaan maar met duizenden bezoekers per maand is er toch sprake van aanzienlijke schade. Zoals de rechter eerder oordeelde: een illegale hobby is ook onrechtmatig.”

De beheerder verklaarde dat het om een hobby project ging. BREIN heeft onder meer informatie gevorderd over de bij de site aangemelde leden zodat die door BREIN benaderd kunnen worden. Daarnaast heeft hij een onthoudingsverklaring getekend met een boetebeding in geval van toekomstige inbreuken en een tegemoetkoming betaald in de kosten.

Meer over Usenet

Het Usenet dateert van voor het internet en was oorspronkelijk bedoeld voor het uitwisselen van tekstberichten via ‘nieuwsgroepen’, die tot in de jaren ‘90 van de vorige eeuw populair waren. Deze rol is sinds de opkomst van het internet overgenomen door de alom bekende e-mail en het world wide web. Het Usenet bestaat echter nog altijd, maar wordt tegenwoordig vrijwel uitsluitend gebruikt voor het uitwisselen van illegale entertainment content zoals films, muziek, games, boeken en tijdschriften en foto’s.

Gebruikers plaatsen de bestanden op usenetservers zonder toestemming van de rechthebbenden. Commerciële usenet providers verdienen daar vervolgens geld aan door de verkoop van abonnementen voor toegang tot hun servers, waarop zij de illegale werken lange tijd beschikbaar houden.

Omdat het Usenet oorspronkelijk voor tekstberichten bedoeld was, is het noodzakelijk om bestanden van een groter werk op te knippen in vele kleine tekstberichtjes, ‘articles’ genaamd. Om die articles vervolgens gemakkelijk vindbaar te maken worden op indexeringswebsites zoals NZBXS zogeheten ‘spots’ geplaatst, die alle benodigde informatie bevatten waarmee de articles voor een bepaald werk eenvoudig in één keer kunnen worden gedownload.

BREIN

Stichting BREIN vertegenwoordigt recht- en belanghebbenden op muziek, film, series, boeken, geschriften, beeld en games met betrekking tot de bescherming van auteurs- en naburige rechten tegen structurele inbreuk online en off line.