Home Nieuws Antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van NRC artikelen over hosting in Nederland

Antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van NRC artikelen over hosting in Nederland

De minister van J&V antwoordde de afgelopen dagen tweemaal op vragen uit de Kamer over twee artikelen in de NRC over de handelswijze van Nederlandse hosting bedrijven en hun buitenlandse resellers in geval van illegale activiteiten. Naast bestrijding van terrorisme, kinderporno, haatzaaien en discriminatie, is dit ook voor de bestrijding van structurele auteursrechtinbreuk van belang, dat immers strafbaar is als misdrijf.

De minister wijst er onder meer op dat geen algemene monitorverplichting mag worden opgelegd maar dat hosting bedrijven aan Notice & Take Down (NTD) verzoeken moeten voldoen en dat ook van hun resellers verlangen. De zelfregulering in de NTD-gedragscode zal in het kader van de Digital Service Act (DSA) nog eens tegen het licht gehouden worden. Zij wijst er verder op dat Nederland heeft geprobeerd verdergaande zorgplicht voor hosting providers in de DSA op te nemen maar daar onvoldoende steun voor heeft gekregen van andere lidstaten.

Met betrekking tot zgn ‘bad hosters’ wijst zij op de waarschuwingsbrief die de politie heeft verspreid met de raad contracten te verbreken of te herzien met buitenlandse resellers die slecht bekend staan, een lijst daarvan is bij de brief gevoegd. Daarnaast wijst zij erop dat het Gerechtshof in Den Haag onlangs heeft bepaald dat Nederlandse hosting providers niet zijn uitgesloten van strafrechtelijke aansprakelijkheid als zij hand- en spandiensten verlenen voor criminele activiteiten, ook niet als zij niet eerst een NTD verzoek hebben ontvangen.

BREIN pleit ervoor dat Nederlandse hosting bedrijven ervoor zorgen dat zij de NAW-gegevens van hun klant verifiëren en ook hun buitenlandse resellers contractueel verplichten dat te doen. Voor nieuwe klanten is dit betrekkelijk eenvoudig in te voeren en voor bestaande klanten zou het contract kunnen worden herzien naar aanleiding van een klacht. Wanneer daar niet adequaat op wordt gereageerd, zou het contract verbroken kunnen worden in geval van nieuwe klachten. Overigens bestaat de verplichting NAW-gegevens van buitenlandse klanten te controleren al mbt de toepassing van het 0-tarief in de BTW regelgeving.