BREIN dagvaardt illegale IPTV-aanbieders

Gepubliceerd op 17/02/2017 om 14:04 | Link

BREIN berichtte eerder over illegaal aanbod van tv zenders via internet (IPTV). Abonnementen op geripte kanalen worden aangeboden tegen een fractie van de normale prijs zonder dat de rechthebbenden op enigerlei wijze compensatie ontvangen. De bewuste abonnementen bevatten hyperlinks naar illegale content. Uit het recente GS Media HvJEU arrest volgt dat op dit soort commerciŽle aanbieders een verificatieplicht rust met betrekking tot de legaliteit van de bron die door de links ontsloten wordt.

Inmiddels is met een van de grotere Nederlandse aanbieders geschikt. Deze aanbieder heeft de verkoop van illegale abonnementen gestaakt, een rectificatie aan klanten verstuurd waarin werd uitgelegd waarom hun abonnementen niet meer werken en een compensatie betaald van 10.000 euro voor door BREIN gemaakte kosten. Als onderdeel van de schikking heeft BREIN ook informatie ontvangen over de bron van de illegale content waarmee die aangesproken kan worden.

BREIN directeur Tim Kuik: "Eind vorig jaar hebben wij aanbieders van IPTV abonnementen gewaarschuwd dat zij moeten controleren of de bronnen van de content waar zij naar linken legaal zijn. Inmiddels zijn wij begonnen met het dagvaarden van aanbieders die desondanks volharden in het aanbieden van abonnementen die naar geripte kanalen en ongeautoriseerde content linken. Zij kunnen rekenen op een claim van BREIN. Hoe langer je doorgaat, hoe duurder het wordt."

BREIN vertegenwoordigt auteurs, uitvoerende kunstenaars, producenten, uitgevers en distributeurs van film, series, muziek, boeken, beeld en games in collectieve actie tegen ongeautoriseerde verspreiding van hun werk. Steun creativiteit, gebruik legaal aanbod.

« Ga terug naar de hoofdpagina