Home Nieuws BREIN richt pijlen op illegaal IPTV aanbod

BREIN richt pijlen op illegaal IPTV aanbod

Stichting BREIN houdt aanbieders van IPTV verzamel-abonnementen ervoor
verantwoordelijk te onderzoeken of hun aanbod van internet TV kanalen
legaal is. Dit is over het algemeen niet zo. Aanbieders adverteren ermee
dat je bij aanschaf van hun abonnement niet meer apart hoeft te betalen
voor betaalkanalen voor films, series en sportwedstrijden. Zo’n verzamel-abonnement
kost een fractie van het totaal van abonnementen op de aparte kanalen.
Het is duidelijk dat dit niet in de haak is. “Too good to be true”, zegt
BREIN directeur Tim Kuik, “en dan klopt het meestal ook niet”.  Dit
soort commerciƫle aanbieders dat van internetbronnen gebruik maakt, zijn
verplicht vooraf te onderzoeken of die bronnen legaal zijn. Dat volgt
uit het GS Media arrest dat vorige week door de hoogste Europese rechter
is gewezen.
BREIN heeft al een gerechtelijke procedure lopen met betrekking tot kastjes die zijn voorgeprogrammeerd om van illegale linksites gebruik te maken. Daarin zijn ook vragen gesteld aan het Europese Hof. De zitting in die zaak vindt op 29 september plaats. De vraag in die zaak is onder meer of de aanbieders van deze kastjes zelf inbreuk maken door die voorprogrammering die naar sites leidt die structureel naar illegale films en series linken. Met de uitspraak van het Hof vorige week is het waarschijnlijk dat die vraag bevestigend zal worden beantwoord en dat deze aanbieders uiteindelijk aansprakelijk gehouden kunnen worden voor de schade die zij veroorzaken. Intussen zijn veel van deze aanbieders ook IPTV abonnementen gaan aanbieden die op hun kastjes of andere apparaten geplaatst kunnen worden.

De aanbieders zelf beweren dat zij van illegale bronnen gebruik mogen maken omdat hun klanten volgens hen geen inbreuk maken als zij streamen. Zij menen dat het verbod op downloaden uit illegale bron niet geldt voor streamen uit illegale bron. Dat standpunt is onjuist volgens BREIN omdat de tijdelijke download die voor streaming is toegestaan niet voor gebruik uit illegale bron geldt. Maar dat gaat over de vraag of individuele gebruikers van streams uit illegale bron inbreuk maken. Dat is een andere vraag dan die of het legaal is om illegale streams aan te bieden. Dat is zonder meer illegaal en BREIN heeft aanbieders van IPTV abonnementen vandaag aangeschreven om hen erop te attenderen dat zij verplicht zijn vooraf te onderzoeken of de bronnen voor de IPTV kanalen waarvan zij gebruik maken legaal zijn. Indien de aanbieders daartoe niet bereid mochten zijn dan spant BREIN een gerechtelijke procedure aan.

Overigens verwijderen rechthebbenden waar mogelijk illegale bronnen voor IPTV kanalen. De makers van de films en programma’s krijgen immers niets vergoed voor dit gebruik. Dit betekent dat afnemers van de IPTV verzamel-abonnementen dan geen toegang meer hebben tot die kanalen en eigenlijk voor niets betalen. “Dit soort IPTV aanbieders weten dat, ze zijn daarom steeds op zoek naar nieuwe illegale bronnen. Wij wijzen ze er nu op dat het resultaat van dat onderzoek moet zijn dat zij die illegale bronnen juist niet gebruiken”, zegt Kuik.