Home Nieuws Sumotorrent, een van 's werelds grootste sites, in Nederland offline gehaald

Sumotorrent, een van 's werelds grootste sites, in Nederland offline gehaald

Sumotorrent, een van de grootste illegale p2p websites ter wereld, is offline gehaald door diens Nederlandse hosting provider Leaseweb na sommatie door antipiraterij stichting BREIN. De site is naar Canada verhuisd. Eerder deed Demonoid hetzelfde. Die is inmiddels ook in Canada door de hosting provider daar offline gehaald. BREIN treedt op namens benadeelde rechthebbenden die grote schade ondervinden van dergelijke sites. Die rechthebbenden ( makers, artiesten en producenten van muziek, films en games) willen hun werk zelf op Internet uitbaten maar worden daarin gedwarsboomd door sites die hun werk illegaal gratis verspreiden.
Sumotorrent gaf gebruikers toegang tot meer dan 700.000 bestanden waarvan het merendeel illegale films, muziek, games en andere ongeautoriseerde content bevatte. De website begon een half jaar geleden en groeide snel naar 350.000 unieke bezoekers per dag. Naar eigen zeggen verdiende de sitehouder maandelijks een bedrag met vier nullen. ‘Truth is that, just like any other popular site with high traffic, torrents sites make an income with 4 zeros, SUMOTorrent included’, zegt de anonieme eigenaar op een weblog voor Internetpiraten. De hosting provider heeft de naam, adres en woonplaats gegevens van haar klant aan BREIN afgegeven. Die zullen worden nagetrokken om de verantwoordelijke persoon aansprakelijk te houden voor de veroorzaakte schade en toekomstige illegale activiteiten te stoppen.
‘De houders van dit soort illegale sites vinden dat zij niets illegaals doen omdat de illegale content waar zij gebruik van maken niet op de site zelf staat maar bij de gebruikers van de site’, zegt BREIN directeur Tim Kuik. ‘Het is echter verboden in Nederland om met je site structureel gebruik te maken van de beschikbaarheid van illegale content. Het maakt dus niet uit of de illegale content ergens anders staat opgeslagen. Je bent als site toch bezig met het organiseren van illegale verspreiding. BREIN gaat onvermoeibaar door met de aanpak van alle sites en servers die zich bezig houden met illegale verspreiding van films, muziek en games.’
BREIN spreekt altijd eerst de site zelf aan, als die tenminste bereikbaar is. De sites opereren op een enkele uitzondering na anoniem en plegen niet of niet afdoende te reageren op meldingen van BREIN. Dat betekent dat BREIN dan is aangewezen op de hosting provider die onderdak aan de site geeft. Op basis van een op feiten en rechten gecontroleerde melding verzoekt BREIN het ontoegankelijk maken van de site en de afgifte van de naam, adres en woonplaats van de site houder. BREIN staat in voor de juistheid van haar melding en verschaft daarom ook een vrijwaring aan de hosting provider tegen aanspraken van de betreffende site houder. Als de hosting provider de identiteit van zijn klant niet heeft geverifieerd en anonieme betaling toestaat dan kan hij zelf aansprakelijk zijn voor de schade die zijn klant heeft veroorzaakt. Ook wanneer een hosting provider zich inhoudelijk inlaat met de site kan hij aansprakelijk worden.
Nederland wordt door houders van illegale sites ten onrechte gezien als een veilige haven. Op weblogs voor Internetpiraten wordt Nederland genoemd als een land zonder copyright kwesties.  Met name Leaseweb wordt aangewezen als de beste hosting provider voor illegale p2p sites. Daar is inmiddels verandering in aan het komen, al zegt Leaseweb op een weblog dat het zal blijven vechten voor de privacy en de vrijheid van meningsuiting van haar klanten. Het illegaal verspreiden van populaire films, muziek, games en software heeft niets met vrijheid van meningsuiting van doen en er bestaat geen recht om anoniem illegale activiteiten te ontplooien, zegt Kuik. BREIN heeft onder andere Leaseweb in het vizier omdat die als de voornaamste hosting provider van illegale sites en servers in Nederland bekend staat. ‘Zolang Leaseweb onderdak blijft bieden aan anonieme sites en servers die zich bezig houden met de verspreiding van illegale bestanden zullen zij door BREIN worden aangesproken. Wij eisen het ontoegankelijk maken van de site en de naam, adres en woonplaats van de site houder. Als zij geen juiste naam en adres van hun klanten hebben dan zijn zij in principe aansprakelijk voor de schade die die klanten veroorzaken.’
Leaseweb is van mening dat p2p sites niets onrechtmatigs doen als zij structureel toegang verschaffen tot ongeautoriseerde bestanden die elders staan opgeslagen. Daarnaast vindt Leaseweb dat ook de gebruikers die ongeautoriseerd bestanden uploaden niets illegaals doen. Eerder stelde de voorzieningenrechter in Amsterdam Leaseweb in het ongelijk. Leaseweb is daartegen in beroep. Aangezien het vonnis in overeenstemming is met eerdere rechtspraak, ziet BREIN het hoger beroep met vertrouwen tegemoet. BREIN sloot inmiddels meer dan 200 illegale p2p sites.