Home Nieuws Duitse justitie doet invallen bij internetbendes

Duitse justitie doet invallen bij internetbendes

Afgelopen vrijdag voerden 200 politie agenten doorzoekingen uit op rond de 50 locaties in Duitsland. Daarbij werden 60 computers, 15 harde schijven en ongeveer 2000 DVD’s en CD’s in beslag genomen.
De actie was gericht op het veiligstellen van bewijs tegen leden van in totaal 14 zogenaamde ‘release groups’. Dit zijn internetbendes die zich richten op het illegaal verkrijgen en verspreiden van entertainment content zoals films, muziek, video games en interactieve software voordat deze legaal uitgebracht worden. Via ftp servers van zulke release groepen komt illegale content beschikbaar op nieuwsgroepen en p2p uitwisselnetwerken. Aanleiding tot het strafrechtelijk onderzoek is de verklaring van een informant. Deze is aangebracht door de Duitse piraterij bestrijder GVU. Naar aanleiding van een eerdere rechtszaak omtrent release groepen had deze persoon zich bereid verklaard om informatie te verschaffen.
‘Het ingrijpen in release groepen vertraagt het illegaal beschikbaar komen van de nieuwste entertainment content tot na de legale release’, aldus het persbericht van de Duitse politie en justitie in Keulen. ‘Daarmee wordt de schade aanzienlijk beperkt’.