Home Nieuws Verkopers van illegale IPTV abonnementen tekenen onthoudingsverklaring

Verkopers van illegale IPTV abonnementen tekenen onthoudingsverklaring

​Drie bedrijven en hun bestuurders persoonlijk, hebben een onthoudingsverklaring met stichting BREIN ondertekend om een kort geding af te wenden. Het gaat om de grootste verkopers van illegale IPTV abonnementen in Nederland. Voorheen werden ook illegale mediaboxen verkocht.

Begin mei kreeg een van de bedrijven, Leaper, een verbod opgelegd in een bodemprocedure die door BREIN was aangespannen, zie <https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=493​>​.  Met de onthoudingsverklaring is dit nu naast Leaper uitgebreid naar Growler, Ditistv en de twee betrokken bestuurders persoonlijk.

Op verbeurte van een dwangsom van 10.000 euro per inbreuk of dag(deel)​, naar keuze van BREIN,​ onthouden zij zich van: ​”​ieder met winstoogmerk aanbieden van hyperlinks of andere technische verwijzingen, al dan niet in de vorm van IPTV-pakketten of (vooraf geïnstalleerde of te installeren) softwarepakketten, die gebruikers toegang bieden tot ongeautoriseerde (live)streams of ander ongeautoriseerd aanbod van beschermde werken, uitvoeringen, vastleggingen en uitzendingen die inbreuk maken op auteursrechten en of naburige rechten van BREIN’s aangeslotenen en hun leden​”​.

De​ze onthoudingsverklaring ​ziet ​alleen op het intrekken van het kort geding en​ de partijen (ook in persoon) ​is ​geen finale kwijting verleend.​ Er loopt nog een bodemprocedure over de schade.

De partijen verkochten links die toegang gaf tot duizenden illegale streams van TV kanalen alsmede van illegale bestanden van films en series. Dat is een inbreuk op het auteursrecht  en naburige rechten op die producten.