Opnieuw ex parte bevel tegen Usenet uploader TV series, schikt voor 7.500 euro

Gepubliceerd op 09/11/2016 om 11:07 | Link
Eind oktober kreeg Stichting BREIN opnieuw een ex parte beschikking tegen een illegale uploader. De voorzieningenrechter in Rotterdam achtte bewezen dat de man honderden afleveringen van verschillende populaire TV series had geŁpload op het Usenet en vervolgens had ďgespotĒ op spotwebsites die de vindbaarheid van content op Usenet vergroten.

Het Usenet is, na Bittorrent en Cyberlockers (ook met verwante link sites), een van voornaamste online bronnen voor ongeautoriseerde entertainment content. De uploader richtte zich op afleveringen van populaire TV series en uploadde die daags na de officiŽle uitzending in het buitenland. Daardoor lopen Nederlandse (online) aanbieders inkomsten mis.

De uploader heeft met BREIN geschikt voor 7.500 euro. Daarbij is rekening gehouden met zijn financiŽle omstandigheden. De man voorkomt hiermee een gang naar de rechter waarbij de volledige schade en proceskosten van hem gevorderd worden. Eerdere schikkingen liepen op tot 15.000 euro en betroffen naast Usenet ook Bittorrent sites en link sites en Facebook pagina's voor downloads en streaming van Cyberlockers. Daarbij ging het behalve om films en series, ook om boeken en muziek.

Legale aanbieders zijn te vinden op thecontentmap.nl

De volledige beschikking is hier te vinden.....

« Ga terug naar de hoofdpagina