Home Nieuws BREIN schikt met Usenet uploader filmwerken

BREIN schikt met Usenet uploader filmwerken

Stichting BREIN heeft in het kader van de aanpak van illegale uploaders wederom tegen een Usenet uploader een ex parte beschikking gehaald. De Rechtbank Midden-Nederland achtte het bewezen dat de betreffende uploader ruim 5.000 filmwerken had geüpload naar het usenet. Met de uploader is een schikking getroffen ter hoogte van 10.000 euro, in lijn met soortgelijke gevallen waarin na een gerechtelijk bevel met usenet-, torrent- of cyberlocker-uploaders werd geschikt.
Indien er niet wenst te worden geschikt dan volgt een gerechtelijke procedure voor de volledige schade en kosten, welke in alle gevallen hoger zullen liggen dan de aangeboden schikking. Wordt je als vermeende uploader in dat geval in het ongelijk gesteld dan komen daar ook nog de volledige proceskosten bij. Bij de schikkingen wordt altijd rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden.

BREIN blijft zich richten op uploaders van ongeautoriseerde content. Het maakt daarbij geen verschil of een uploader geld verdient met zijn uploads of het slechts hobbymatig doet. De rechthebbenden lijden in beide gevallen aanzienlijke en onherstelbare schade door het voortdurende aanbod van inbreukmakend materiaal op internet. Naast misgelopen omzet doordat filmwerken gratis ter beschikking worden gesteld zorgt het illegale aanbod er ook voor dat legale aanbieders van (online) content niet de mogelijkheid krijgen om tegen een normale prijs hun legale content aan te bieden.

Het bevel is hier gepubliceerd: http://www.ie-forum.nl/artikelen/ex-parte-tegen-usenet-uploader-en-spotter