Home Nieuws Lijfsdwang of dwangsom voor handel in illegale kopieën

Lijfsdwang of dwangsom voor handel in illegale kopieën

Gisteren deed de Amsterdamse rechter uitspraak in een door stichting BREIN aangespannen rechtszaak tegen de markthandelaar Manuel P. P. was al drie keer betrapt op het handelen in illegale cd’s en dvd’s met muziek, films en videogames en had daardoor een fors bedrag aan boetes verbeurd. De rechter wees vonnis in comparitie tussen partijen. P. heeft een verbod opgelegd gekregen op straffe van lijfsdwang of dwangsom, naar keuze van BREIN. Ook moet P. 8.000 euro kosten aan BREIN betalen.
‘In de praktijk betekent de uitspraak dat als P. opnieuw de fout ingaat hij of een boete aan BREIN moet betalen of de cel in moet’, zegt Tim Kuik, directeur van BREIN. ‘Dit is een belangrijk vonnis voor BREIN. Het is niet voor het eerst dat lijfsdwang is toegewezen maar dat was in kort geding en dit was een bodemprocedure. Gewoonlijk verbeuren recidiverende piraten een boete van 500 euro per illegale drager. Die moeten ze aan BREIN betalen. Het komt voor dat piraten zo een boete niet kunnen betalen. In dat geval is celstraf een betere prikkel om te stoppen met piraterij. Dit is duidelijk het geval met P. Het bijzondere is dat het hier een civiele procedure tussen partijen betreft en geen strafzaak. BREIN kan er straks voor kiezen om P. één dag voor elke 10 illegale cd’s of dvd’s te laten zitten in plaats van de dwangsom te innen.’
De 45-jarige P. werd de afgelopen jaren drie keer door BREIN betrapt op het verkopen van illegaal gekopieerde cd’s en dvd’s op markten en braderieën. In mei 2005 werden onder hem 110 illegale dragers ingenomen op een markt in Andijk. Twee weken later werd de man op een markt in Hoorn opnieuw aangetroffen met 100 illegaal gekopieerde cd’s en dvd’s en in maart van dit jaar werd hij voor de derde keer betrapt, dit keer met 230 stuks op een markt in Zwaag.
De lijfsdwang en dwangsommen zijn wel aan een maximum gebonden: 10 dagen of 20.000 euro per incident en 50 dagen of 100.000 euro in totaal. Als P. zijn lesje dan nog niet geleerd heeft dan resteert het strafrecht. Daar is het maximum 4 jaar gevangenisstraf of 67.000 euro boete voor personen en 670.000 euro voor bedrijven.