Home Nieuws Opnieuw Facebook pagina's met inbreukmakende orkestbanden gesloten

Opnieuw Facebook pagina's met inbreukmakende orkestbanden gesloten

Op verzoek van Stichting BREIN heeft Facebook nogmaals een viertal Facebook-groepen gesloten waarin de leden van deze groepen op grote schaal orkestbanden onderling “ruilden”. Het ging om nieuwe groepen maar ook voortzettingen van Facebook-groepen die in februari van dit jaar al gesloten waren (zie: http://www.anti-piracy.nl/nieuws.php?id=382).

Het gaat om illegale kopieën van professionele orkestbanden die legaal te koop zijn. De groepen werden gebruikt om op grote schaal inbreukmakende handelingen te faciliteren. De illegale bestanden staan opgeslagen op clouddiensten en worden ontsloten door links die via de groepen of per persoonlijk bericht worden gedeeld. In totaal hadden de groepen zo’n 6000 leden.

De gratis illegale verspreiding brengt aanzienlijke schade met zich mee voor de producenten en makers van dergelijke orkestbanden alsmede aan de componisten van de muziek. “Het is een vak apart maar op deze manier kun je er geen droog brood mee verdienen”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. “Dat klopt niet, dus doe het legaal of doe het niet anders kun je tegen schadeclaims oplopen.”