Home Nieuws BREIN haalt 3500 illegale kopieën van internationale beurs

BREIN haalt 3500 illegale kopieën van internationale beurs

Bij een controle vorige week vrijdag tijdens de Mega Platen & CD Beurs in de Utrechtse Jaarbeurs heeft BREIN 3500 illegale vinyl platen ingenomen.

Deze tweemaal jaarlijkse beurs staat bekend als de grootste platenbeurs ter wereld. De platen waren bootlegs en counterfeits. Een bootleg is een onofficiële opname van een liveconcert en een counterfeit is normaliter een exacte kopie van een originele plaat. In dit geval werden diverse tracks van artiesten samengevoegd en voorzien van een nieuwe titel en hoes en als een “uniek” product aangeboden.
BREIN voerde de actie uit in samenwerking met een expert uit Duitsland en de Politie Utrecht. Beide verkopers deden vrijwillig afstand van de goederen en tekenden een onthoudingsverklaring welke bij herhaling op 500 euro boete per illegale plaat komt te staan. Ook deden de verkopers afstand van ruim 2000 euro die zij in minder dan een uur al verdiend hadden.

De platen worden onderzocht om de herkomst vast te stellen voor eventueel verdere actie en worden uiteindelijk gerecycled.