Home Nieuws Ook Nederlandse betalingsprovider staakt dienstverlening voor Allofmp3.com

Ook Nederlandse betalingsprovider staakt dienstverlening voor Allofmp3.com

Naast VISA en Mastercard heeft ook het Nederlandse bedrijf Clubmessage haar betalingsdiensten voor Allofmp3 gestaakt.  Clubmessage startte eerder dit jaar met het regelen van sms-betalingen voor Nederlandse klanten van deze illegale Russische website. Op aandrang van BREIN heeft Clubmessage de dienstverlening gestaakt. Via Allofmp3 kan tegen betaling muziek worden gedownload, maar rechthebbenden zien geen cent terug van de verdiensten. De site heeft niet de nodige toestemming van rechthebbenden.
Allofmp3 blijft zich verschuilen achter een ongeldige toestemming van de Russische organisatie ROMS en stoort zich er niet aan dat rechthebbenden zelf geen toestemming hebben gegeven. Maar het wordt steeds moeilijker voor de site om betalingen te incasseren voor haar illegale aanbod. Ook Mastercard en VISA stopten met het accepteren van betalingen voor downloads van Allofmp3. Het laatste nieuws is dat Allofmp3 zegt met een gratis dienst te gaan komen die door adverteerders betaald wordt. Dat veranderd niets aan de illegaliteit want ook voor gratis aanbod is natuurlijk toestemming nodig van de rechthebbenden.
Om gratis of tegen betaling muziek te mogen aanbieden is toestemming vereist van de rechthebbenden op die muziek. Allofmp3 zegt toestemming te hebben van de Russische organisatie ROMS. ‘ROMS mist de bevoegdheid om die toestemming te verlenen’ zegt BREIN directeur Tim Kuik ‘Als je zelf geen toestemming hebt gekregen dan kun je die ook niet aan anderen geven’. Er is aangifte gedaan tegen Allofmp3 bij de Russische strafrechtelijke autoriteiten en op 1 september is een nieuwe wet van kracht geworden die de aanpak moet vereenvoudigen. In diverse landen lopen rechtszaken over de doorgifte van Allofmp3. De ongehinderde internationale internetpiraterij door Allofmp3 is ook beletsel voor toetreding van Rusland tot de WTO.
‘Als betalingsdiensten bewust de betaling voor illegaal aanbod zoals op Allofmp3 regelen dan zijn zij aansprakelijk. Indien zij weigeren de onrechtmatige betalingsdienst te staken dan eisen we een verbod en eventueel ook winstafdracht of schadevergoeding van de rechter. Maar bij verantwoordelijke bedrijven komt het niet eens tot dreigementen, dan is duidelijke uitleg meestal voldoende’ aldus Kuik.