Home Nieuws BREIN commentaar op schikking preventief filteren Myp2p

BREIN commentaar op schikking preventief filteren Myp2p

De website Myp2p heeft zich jegens de Eredivisie verbonden om haar website preventief te filteren op links (automatische verwijzingen) naar bestanden waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat die beelden van Eredivisie wedstrijden bevatten. Myp2p gaat links controleren voordat ze die op haar sites toelaat.

‘Het is een belangrijke ontwikkeling dat Myp2p voldoet aan de eis om preventief te gaan filteren’, zegt BREIN directeur Tim Kuik. BREIN bestrijdt illegaal aanbod van entertainment content en heeft een reeks vonnissen op haar naam waarin de rechter een verbod oplegt aan (p2p) sites die structureel linken naar evident illegale bestanden. ‘Als die sites niet door BREIN gesloten willen worden dan zullen ze zich moeten verbinden om preventief te filteren, net zoals Myp2p nu doet. Zolang ze niet preventief filteren moeten ze dicht’.

Die reeks rechterlijke verboden tegen sites die structureel linken naar illegale bestanden begint met het vonnis in hoger beroep van het Hof A’dam (15 juni 2006, LJN: AX7579, Gerechtshof Amsterdam, 1157 / 04) in de Zoekmp3 zaak. Ook uit vonnissen in andere dan BREIN zaken is duidelijk dat sites die er gezien hun aard bedacht op moeten zijn dat er links naar illegale bestanden op worden geplaatst zelf toezicht moeten houden dat dit niet gebeurt.

Myp2p exploiteert een aantal websites die hyperlinks aanboden naar uitzendingen van voetbalwedstrijden van de Eredivisie die illegaal via Internet werden gestreamd. Eredivisie en de betreffende voetbalclubs verkregen daartegen een ex-parte verbod van de rechter. Myp2p dagvaardde hen om een opheffing van dat verbod te krijgen. Eredivisie c.s. diende daarop een tegen-eis in waarin zij vorderde dat Myp2p zodanige maatregelen neemt dat zij niet langer automatische verwijzingen op haar sites aanbiedt naar bestanden waarvan op grond van naamgeving of omschrijving redelijkerwijs aannemelijk is dat die beelden van de Eredivisie wedstrijden bevatten.

Myp2p heeft zich daarop vrijwillig verbonden aan het verbod en die vordering te voldoen zonder te erkennen dat haar activiteiten inbreukmakend of onrechtmatig waren.
De schikking houdt in dat Myp2p zich op verbeurte van een dwangsom van 1000 euro per dag(deel) verbonden heeft om haar sites preventief te filteren op woorden uit een lijst waarvan aannemelijk is dat die naar de Eredivisie wedstrijden en clubs verwijzen. Berichten die bestemd zijn om op de sites te worden geplaatst worden eerst in quarantaine gezet en door Myp2p gecontroleerd op automatische verwijzingen naar de wedstrijden alvorens zij op de sites worden toegelaten. Indien er omzeiling optreedt dan wordt de woordenlijst aangepast.