Home Nieuws Ombouwer/omzeiler piraterij beveiliging schikt met BREIN, Sony PlayStation

Ombouwer/omzeiler piraterij beveiliging schikt met BREIN, Sony PlayStation

Het bedrijf N1 Console World heeft stichting BREIN en Sony Computer Entertainment Europe beloofd te stoppen met het verhandelen en installeren van omzeilingsmiddelen. Dat wil zeggen middelen die de beveiliging tegen het afspelen van illegale kopieën omzeilen. Het gaat met name om de zogenaamde Swap Magic CD/DVD voor de PlayStation spelconsoles en de custom firmware voor de PlayStation Portable.
Op de sites van het bedrijf (ombouweindhoven.nl en worldmodding.nl) staat te lezen dat zij op verzoek van Sony en BREIN zijn gestopt met het verhandelen van deze omzeilingsmiddelen omdat daarmee onrechtmatig wordt gehandeld jegens Sony Computer Entertainment Europe en producenten van PlayStation spellen. Het bedrijf heeft opgave gedaan van de verkochte aantallen en afstand gedaan van onverkochte en door de Douane in beslag genomen aantallen. De betreffende omzeilingsmiddelen werden niet door het bedrijf zelf vervaardigd maar geïmporteerd uit het buitenland. De onverkochte en in beslag genomen middelen worden vernietigd.
Piraterijbestrijder BREIN neemt onder meer civiele actie tegen de handel in illegale kopieën van onder andere games, muziek en film. Dergelijke content kan technologisch beschermd worden tegen illegaal kopiëren of het afspelen van zulke illegale kopieën. Het omzeilen van zulke technologische bescherming tegen piraterij is verboden. Met betrekking tot games en computer software is het omzeilen zelfs strafbaar gesteld. BREIN sommeert aanbieders en installeerders van omzeilingsmiddelen hun illegale activiteiten te staken en gestaakt te houden. Indien daar niet aan wordt voldaan spant BREIN een rechtszaak aan en eist verbod op verbeurte van een dwangsom alsmede vergoeding van schade en kosten.