Home Nieuws Klant van klant van Nederlandse hosting provider haalt meer dan 60 sites offline

Eind April haalde een hosting provider in India op aandrang van BREIN 63 illegale sites offline. Oorspronkelijk betrof de actie twee video streaming sites. De sites vertoonden films die zelf weer op andere sites werden gehost. Naast zulke streaming sites waren de meeste van de illegale sites Bittorrent sites die toegang gaven tot illegale film, muziek en games bestanden die gehost werden door gebruikers van die sites. Ook waren er sites die nagemaakte tassen, horloges  en dergelijke aanboden. Die zijn aan SNB-React gemeld.
De sites waren klant van een Indiase hosting provider die een klant was van een Nederlands hosting bedrijf die ook weer klant was van een Nederlandse hosting provider. BREIN komt dit soort constructies vaker tegen. Bij dergelijke constructies is het verhaal van de Nederlandse provider dat hij de site niet neer wil halen omdat zijn klant nog meer sites heeft. Hij is dan bezorgd dat er ook legale sites neer gaan, zegt BREIN directeur Tim Kuik. Dat kan zo zijn maar wij hebben dan in elk geval de naam, adres en woonplaats gegevens van die klant nodig zodat wij door kunnen zoeken naar de verantwoordelijke persoon voor de illegale sites.
Aanvankelijk vond de Indiase eigenaar van het hosting bedrijf dat zijn klanten niets illegaals deden en toonde zich niet ontvankelijk voor onze argumenten dat  dit  anders lag. Dat veranderde toen de politie in Bangalore polshoogte kwam nemen. Die was via internationale contacten op de hoogte gebracht, aldus Kuik.
Als er een conflict is met een site dan moet dat met die site opgelost kunnen worden, zegt Kuik. Het probleem is echter dat sites die illegale activiteiten ontplooien zich vrijwel zonder uitzondering anoniem houden. Dan komen wij dus bij de hosting provider uit. Sommigen sites geven een valse naam op bij hun hosting provider en anderen proberen ook nog extra stappen in te bouwen door gebruik te maken van hosting providers die co-located worden door andere hosting providers. Soms zelfs in meerdere lagen en meerdere landen. Wij vinden dat hosting providers de identiteit van hun klant moeten kennen. Dan kan er via internationale samenwerking bij de verantwoordelijke op de deur geklopt worden. Uiteindelijk moet dat bij de houder van de site zijn. Dat is de volgende stap. Het onderzoek is nog niet afgelopen.