Home Nieuws Bigbang eDonkey servers down

Bigbang eDonkey servers down

Van de zogenaamde Bigbang servers is sinds twee weken taal noch teken vernomen. Het gaat om 12 servers die gebruikt werden om het p2p-uitwisselnetwerk eDonkey te ondersteunen. De servers gingen offline nadat de hosting provider meldingen van Stichting BREIN aan haar klant doorstuurde. In die meldingen vroeg BREIN om ontoegankelijk maken van de servers omdat die structureel toegang geven tot illegale content. ‘Soms gaan sites of servers zonder commentaar offline. De eigenaars willen dan niet toegeven dat dit iets met onze sommatie te maken heeft’, zegt BREIN-directeur Tim Kuik. ‘De Bigbang servers stonden op naam van een niet bestaande onderneming. Wij zijn nog bezig de ware identiteit van de eigenaars te achterhalen.’
BREIN heeft onderzocht dat het uitwisselen dat door dit soort servers gefaciliteerd wordt voor meer dan 90% illegale content betreft. Dat wil zeggen dat rechthebbenden geen toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun content. Het illegale gratis aanbod van hun content, die zij zelf tegen betaling aanbieden, veroorzaakt de rechthebbenden grote schade. Stichting BREIN bestrijdt piraterij voor rechthebbenden op bioscoopfilms, TV series, muziek, videoclips, computer en console spellen, interactieve software, ebooks en audiobooks. De werken van die rechthebbenden samen betreffen de ruime meerderheid van het verkeer via dit soort servers.