Home Nieuws Facebook sluit op verzoek van Stichting BREIN meerdere Facebook-groepen met inbreukmakende orkestbanden

Op verzoek van Stichting BREIN heeft Facebook een aantal Facebook-groepen gesloten waarin de leden van deze groepen op grote schaal orkestbanden onderling “ruilden”. Deze orkestbanden werden zonder toestemming van de auteurs- en nabuurrechthebbenden op platformen als We-Transfer en Dropbox geüpload en de downloadlinks die verwezen naar deze bestanden werden op verzoek van de leden gedeeld met de groep of verstuurd per privé bericht naar de verzoeker van de orkestband.
Het bieden van een platform waarop op grote schaal content wordt gedeeld waarvoor door de rechthebbende geen toestemming is gegeven en welke daarmee bijdraagt aan de vindbaarheid van deze ongeautoriseerde content, is onrechtmatig. Om die reden heeft BREIN, na de beheerders van deze groepen te hebben gewaarschuwd en gemaand te stoppen met deze onrechtmatige activiteiten, Facebook verzocht de pagina’s (welke gezamenlijk meer dan 5.000 leden hadden) te sluiten en hier heeft Facebook gehoor aan gegeven. BREIN wil benadrukken dat orkestbanden (bewerkingen van) muziekwerken zijn waarop auteursrechten rusten en dat pagina’s zoals deze Facebook-groepen, waarop op grote schaal deze orkestbanden gratis worden verspreid, de producenten van deze orkestbanden ernstige schade toebrengen.