Home Nieuws Internationale samenwerking sluit grote illegale boekensite

Internationale samenwerking sluit grote illegale boekensite

Gisteren behaalde een internationale alliantie van uitgevers van boeken en hun branche organisaties een belangrijk succes in de strijd tegen internet piraterij. Ondanks technische en juridische uitdagingen werden de vermoedelijke beheerders van de illegale link site www.library.nu en de file hoster (cyberlocker) www.ifile.it opgespoord en werd een rechterlijk verbod aan hen betekend. De twee online diensten opereerden tezamen een illegale boekenwinkel op internet waar zij gratis digitale kopieën van meer dan 400.000 boeken aanboden. Naar schatting verkregen zij ongeveer EUR 8 miljoen aan advertentie-inkomsten en de verkoop van snellere downloadabonnementen. De illegale site was een van de allergrootste illegale sites voor boeken. Het domein linkt inmiddels door naar Google books.
De actie vindt plaats onder leiding van de Duitse branche organisatie voor uitgevers Börsenverein. Ook het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) nam deel aan de alliantie. BREIN ondersteunde een deel van de opsporing en verzond sommaties met betrekking tot Nederlandse boeken. BREIN voert antipiraterij acties uit voor het NUV. Het NUV geeft in een reactie aan dat een goed en laagdrempelig aanbod cruciaal is voor waardevolle informatie op het web maar dat dit niet mogelijk is zonder de aanpak van illegaal aanbod

Jens Bammel, de Secretary General van de International Publishers Association (IPA) zei dat uitgevers niet zullen tolereren dat georganiseerde illegale handelaars winsten behalen ten koste van auteurs en hun uitgevers en dat deze actie een belangrijke stap is naar een transparante en eerlijke handel in digitale boeken online. Alexander Skipis, CEO van Börsenverein, zei dat de zaak aantoont dat systematische auteursrechtinbreuk zich heeft ontwikkeld tot een uiterst criminele en lucratieve business. Het optreden tegen piraterij vormt geen hindernis voor vrijheid van meningsuiting maar is noodzaak om de regels van het recht online te herstellen. Dat is niet alleen in het belang van de duizenden mensen die hun leven wijden aan de ontwikkeling van ons culturele erfgoed maar nog het meest in het belang van de auteurs die van eerlijke beloning voor hun werk afhankelijk zijn, aldus Skipis.

De zaak draait om het samenspel tussen een file hoster waar de illegale kopieën stonden opgeslagen en een doorzoekbare indexeringsite die het publiek via links toegang tot de illegale kopieën verschafte. De rechthebbenden in de alliantie hebben uitgebreide vorderingen aangebracht tegen de vermoedelijke beheerders die hun identiteit gedeeltelijk hadden verborgen. In totaal werden 17 rechterlijke verboden verkregen van de rechtbank in Munchen, deze werden betekend in Ierland.

De internationale alliantie van uitgevers wordt gecoördineerd door Börsenverein des Deutschen Buchhandels, the International Publishers Association en het advocatenkantoor Lausen Rechtsanwälte onder aanvoering van Dr. Ursula Feindor-Schmidt. De deelnemende uigeverijen zijn Cambridge University Press, Georg Thieme, Harper Collins, Hogrefe, Macmillan Publishers Ltd., Cengage Learning, Elsevier, John Wiley & Sons, The McGraw-Hill Companies, Pearson Education Ltd., Pearson Education Inc., Oxford University Press, Springer, Taylor & Francis, C.H. Beck alsmede De Gruyter. De actie wordt ondersteund door de Association of American Publishers, Nederlands Uitgeversverbond NUV, Associazione Italiana Editori en de International Association of Scientific Technical and Medical Publishers (STM).