Home Nieuws Razorback eDonkey servers offline gehaald

Razorback eDonkey servers offline gehaald

De laatste van de zogenaamde Razorback servers is deze week op verzoek van BREIN offline gehaald door haar Nederlandse hosting provider. Andere Nederlandse hosting providers hadden eerder al Razorback 3.0, Razorback 3.2 en Razorback 3.3 afgesloten. Nu is dus ook voor Razorback 3.1 het doek gevallen. De Razorback servers waren belangrijke schakels voor de ondersteuning van het p2p-uitwisselnetwerk eDonkey. Razorback 3.1 was de grootste in zijn soort en bood ruim 350.000 gebruikers toegang tot het eDonkey netwerk. Het overgrote deel van de beschikbare bestanden op de servers werd zonder toestemming van de rechthebbenden aangeboden.
De server ging offline nadat de hosting provider de melding van Stichting BREIN aan haar klant doorstuurde, maar een reactie uitbleef. In die melding vroeg BREIN om ontoegankelijk maken van de servers omdat die structureel toegang geven tot illegale content.
Vorig jaar gingen de Big Bang servers offline na sommatie door BREIN. Samen met acties in Duitsland veroorzaakte dat een daling in eDonkey gebruikers van 5 naar 3 miljoen.
Veel illegale eDonkey servers zijn anoniem naar Nederland gekomen nadat buitenlandse hosting providers hen de wacht hebben aangezegd. BREIN werkt eraan om deze servers uit Nederland te weren. In Nederland zijn hosting providers Euroaccess en Ecatel de laatst overgebleven service providers die illegale eDonkey servers op hun netwerk toestaan. BREIN zal niet schromen gerechtelijke stappen te nemen om deze servers afgesloten te krijgen.

Stichting BREIN bestrijdt piraterij voor rechthebbenden op bioscoopfilms, TV series, muziek, videoclips, computer en console spellen, interactieve software, ebooks en audiobooks. De werken van die rechthebbenden samen betreffen de ruime meerderheid van het verkeer via dit soort servers.